De eerste grote maritieme beurs sinds de corona-uitbraak vindt deze maand plaats in de Messe Kalkar.

De maritieme wereld, en de binnenvaart in het bijzonder, kijkt reikhalzend uit naar de zevende editie van Shipping Technics Logistics. Dé Duitse maritieme vakbeurs in de fraaie setting van de Messe Kalkar vindt dit jaar plaats op 29 en 30 september.

Matthijs Daniels

Gewoon op de geplande dagen dus, na alle onzekerheid die het voorbije half jaar over de wereld gevaren is. Natuurlijk heeft corona ook zijn sporen nagelaten in de voorbereiding op Shipping Technics Logistics. Zo kunnen de succesvolle studentenwedstrijden, waar Duitse en Nederlandse techniektalenten van de toekomst kunnen laten zien wat ze in hun mars hebben, helaas niet doorgaan. En als bezoekers zich verplaatsen over de beursvloer dragen ze een mondkapje, zoals momenteel gangbaar is bij evenementen van deze omvang.

Desalniettemin kijkt beursorganisator Leon Westerhof met een goed gevoel uit naar Shipping Technics Logistics 2020. ,,Het klinkt zo zwaar: een mondkapje op. Maar het valt allemaal best mee hoor, het is bij ons in de hal niet zo warm. In drukke gebieden doen we dat nu gewoon, toch? En zodra je in een stand zit of even wat gaat eten of drinken mag het mondkapje af.’’

Jonge vakkrachten
Aandacht voor jong talent is er nog altijd volop tijdens de beurs in Kalkar, kondigt Westerhof aan. ,,Er komen ten minste honderdvijftig studenten van berufsschulen de beurs bezoeken. Zij zijn op zoek naar zogenaamde aufbildungsplätze, dus leer-werkplaatsen in het bedrijfsleven. Daarmee spelen we in op het tekort aan jonge vakkrachten in onze sector. Daar zijn we blij mee.’’ Zeer verheugd is de beursorganisator daarnaast over het kennisprogramma dat Shipping Technics Logistics dit jaar presenteert. ,,We zitten bomvol en het zijn allemaal zeer interessante onderwerpen en nieuwe ontwikkelingen. Allemaal zelf aangedragen. Zo zie je dat deze beurs weer de eerste gelegenheid is voor de branche om nieuwtjes te presenteren. Bedrijven en organisaties willen die graag laten zien. Een nieuwe manier om te ontgassen, een nieuw radarsysteem, en zo veel meer. De lezingen worden allemaal kort gehouden. Maximaal een half uur. Hoe interessant ook, zo’n presentatie moet kort en krachtig zijn’’, vindt Westerhof. ,,Voor verdere ins en outs komen de bezoekers wel naar de stand.’’