2022 was een bewogen jaar voor de maritieme maakindustrie. Dat stelt brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology in zijn jaarverslag. De sector groeide flink en heeft inmiddels meer dan twintigduizend eigen en ingeleende mensen in dient.

Er werden vorig jaar veel minder binnenvaartschepen opgeleverd dan in 2021: veertig om zeventig. Het orderboek was echter flink gevuld met vierentachtig schepen. In de werkschepen was de bezetting mager met achttien opgeleverde schepen en elf nieuwe orders. De Nederlandse superjachtbouwers behielden wel hun toppositie in de wereldwijde markt. In 2022 werden vijfentwintig nieuwe orders geplaatst, waarmee het totale orderboek uitkwam op negenenzestig jachten met een totale waarde van 6,6 miljard euro.

Maritieme toeleveranciers hadden te maken met stijgende energie- en inkoopprijzen, Europese sancties tegen Rusland, vertragingen in projecten als gevolg van leveringsproblemen en een tekort aan beschikbare arbeidskrachten. Verschillende elektrotechnische, constructie-, componenten- en dienstverlenende bedrijven investeerden in technologische innovaties en duurzame oplossingen om de sector te versterken en het hoofd te bieden aan de veranderende marktomstandigheden.
De totale omzet in deze niches steeg in 2022 met 10,9 procent naar 4,2 miljard euro, waarvan 57 procent door export.

Zeeschepen
De nieuwbouw van zeeschepen kende een significant lagere waarde van opgeleverde schepen. De orderintake steeg daarentegen met bijna 50 procent: negenenveertig orders met een waarde van 600 miljoen. De shortsea sector blijft goed presteren, met een stijging van de orderintake en een gevuld orderboek.
Voor de reparaties was 2022 positief. Nederlandse werven zetten hun expertise en capaciteit in om reparaties en onderhoudswerkzaamheden uit te voeren aan schepen van over de hele wereld. De totale omzet bedroeg 425 miljoen, een stijging van bijna 25 procent ten opzichte van 2021. Het aantal grote projecten steeg voor het eerst in jaren door projecten voor de marine, ombouwprojecten en projecten in de cruise en yachting markten.

Bedreigingen
Onder de 451 leden van NMT leeft het idee dat de bedreigingen voor de Europese scheepsbouw- en toeleveringsindustrie zijn toegenomen. Nederland is steeds afhankelijker geworden van China als werkplaats en afzetmarkt en ook Zuid-Korea en Japan zijn geduchte concurrenten. In twintig jaar tijd is meer dan de helft van het Europese marktaandeel van commerciële zeeschepen vertrokken van Europa naar China.
Nederlandse bedrijven grijpen de kansen die hun positie kunnen versterken. Verduurzaming is daar een van de belangrijkste van. Het Maritiem Masterplan zet hier vol op in: door nu in klimaatneutrale schepen te investeren kan Nederland de kloof tussen R&D en brede marktopschaling overbruggen en zijn internationale concurrentiepositie in de vier strategische eindmarkten versterken en uitbouwen: kust- en binnenvaart, natte waterbouw, offshore wind en maritieme veiligheid.
NMT ziet een belangrijke rol voor de maritieme maakindustrie bij het oplossen van maatschappelijke uitdagingen, waaronder duurzaam transport, de stijgende zeespiegel, het aanboren van schone energiebronnen, het produceren van (plantaardig) voedsel uit zee en veiligheid. Om de kansen voor de maritieme maakindustrie te verzilveren en dreigingen het hoofd te bieden, hebben overheid en sector de handen ineen geslagen. Eind september wordt een gezamenlijk opgestelde sectoragenda gepresenteerd.