Nieuwe Sluis Terneuzen. Foto: North Sea Port

De realisatie van de Nieuwe Sluis Terneuzen wordt in het vierde kwartaal van 2024 afgerond. Dit is door minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat per Kamerbrief bekendgemaakt. Het eerste schip vaart eind 2024 door de Nieuwe Sluis.

De afronding van de realisatiefase komt later dan het voorziene moment van eind 2023. Daarvoor is een aantal oorzaken aan te wijzen. De coronamaatregelen allereerst. Deze leidden tot een aangepaste werkwijze met minder mensen tegelijk in de bouwputten. Daarnaast is vertraging opgelopen door verminderde inzet van personeel en bij het onderhoud van machines en materieel door de grensbeperkingen.
Daarnaast zijn er onbekende objecten in de ondergrond gevonden: met name restanten van oude gebouwen en oude infrastructuur. Het verwijderen hiervan was op voorhand niet voorzien. Om verdere vertragingen te voorkomen, is in de tussentijd ingezet op extra onderzoek en het preventief verwijderen van gevonden objecten.
De derde oorzaak is de nieuwe regelgeving op het gebied van PFAS. Als gevolg hiervan moest meer grond en baggerspecie dan voorzien boven de toetswaarden separaat worden ontgraven en afgevoerd naar een verwerkingslocatie.

Voortgang en hinder
De bouw van de Nieuwe Sluis vordert onderwijl gestaag. De contouren van de sluis zijn steeds beter zichtbaar. Maar voordat hij operationeel is, moeten er nog een hoop gebeuren. Zo moet de sluis nog verder worden afgewerkt, en volgt een periode van intensief testen, oefenen, trainen en opleiden. Ook moeten de landtongen nog worden verwijderd, om de in- en uitvaart van de Nieuwe Sluis mogelijk te kunnen maken.
De hinder voor de scheepvaart en de bedrijven duren door de extra werkzaamheden wel een jaar langer. Enkel de Westsluis is voorlopig beschikbaar voor zeevaart, wat betekent dat een jaar langer het risico van de ‘muizenval’ bestaat: als de Westsluis onverhoopt uitvalt, kunnen er geen grote zeeschepen meer door het sluizencomplex richting de bedrijven in Terneuzen en Gent. En bovendien is er nog een jaar langer kans op congestie aan de sluizen.
De voorbereidingen van de proefvaarten met de grotere zeeschepen naar de Massagoedhaven, ArcelorMittal en het Kluizendok worden ook een jaar uitgesteld. Dit dient extra aandacht te hebben opdat de Nieuwe Sluis en het Kanaal Gent-Terneuzen optimaal kunnen benut worden.