Veel leden van het managementteam van Hydromaster Propulsion BV hebben een groot deel, zo niet, hun complete carrière, gewijd aan een bijzonder maritiem product; de 360 graden draaiende roerpropeller. Een effectief systeem dat manoeuvreerbaarheid garandeert in alle richtingen. In 2015 namen zij, Steven Linskens, Jan Terlouw, Gert-Jan Koolmees & Henk Terlouw, het bedrijf Sykes Marine (Hydromaster) Limited over. Zij doopten het bedrijf om tot Hydromaster en vanaf dat moment gingen de ontwikkelingen pijlsnel. Het volledige artikel over Hydromaster Propulsion BV verschijnt dit najaar in het NMT Magazine. Lees nu vast deze sneak preview!

Bron: Netherlands Maritime Technology.

Op het terrein van Hydromaster Propulsion BV wordt in de werkplaats hard gewerkt. Iedere roerpropeller uit de brede productenrange van het bedrijf, wordt hier in-house gefabriceerd. Jan Terlouw, Director Sales en Partner: “We leveren roerpropellers in een range van 50 kW tot 900 kW. De 360 graden draaiende roerpropellers kunnen worden ingezet op een veelheid aan scheepstypen, maar we leveren vooral aan ferry’s, allerlei soorten werkboten en pontons. Toen we het bedrijf in 2015 overnamen, namen we ook het klantenbestand over. Dat bestand was erg marginaal. Verbreding van de klantenkring stond bovenaan onze prioriteitenlijst, evenals verbreding van de productenrange. Export kreeg dan ook een belangrijke focus. Steven Linskens ging zich richten op de Aziatische markt en ik ben actief aan de slag gegaan met de rest: Europa, waaronder ook de Nederlandse markt, Afrika en Amerika.”

Bestuurbare roerpropellers al snel onmisbaar
Bestuurbare roerpropellers ontstonden eind jaren 30 van de vorige eeuw in de Verenigde Staten. De uitvinding kreeg de naam Harbourmaster. Henk: “In de beginjaren was het nog een zuiver mechanisch systeem, later werden roerpropellers ook als variant elektrisch aangedreven. In de Tweede Wereldoorlog werden de mechanisch aangedreven roerpropellers op grote schaal gebruikt door de geallieerde strijdkrachten. Zij installeerden ze bijvoorbeeld op landingsvaartuigen om het zo mogelijk te maken voor luchttroepen om te landen op strategische locaties. Het Verenigd Koninkrijk verkreeg begin jaren vijftig van de vorige eeuw een licentie voor het product. Hier liggen de wortels van ons huidige bedrijf. Met veel gedrevenheid werd het product door de Engelsen doorontwikkeld. We zijn trots op waar we nu staan. Hydromaster is het enige Dutch-owned en in Nederland gevestigde bedrijf dat 360 graden roerpropellers ontwikkelt en levert.”

Waterbus
Allerlei spraakmakende projecten heeft het Rotterdamse bedrijf inmiddels op zijn naam staan. Wie weleens de Waterbus pakt in de regio Drechtsteden/Rotterdam, kan zomaar aan boord van één van de nieuwe Damen ferries zijn gestapt. Ze zijn uitgerust met diesel-elektrisch aangedreven 360 graden Hydromaster roerpropellers. Jan noemt ook de levering aan het onderzoeksschip Wim Wolff dat Thecla Bodewes Shipyards bouwt voor het NIOZ.

Eerste 100% elektrische duwboot
Een recent project is de levering aan KOTUG’s eerste 100% elektrische duwboot. Jan: “In 2018 startte rederij KOTUG met het ontwerp hiervoor. Door de coronapandemie liep het project wat vertraging op. Wij hebben uitgebreid met initiatiefnemer Bas van Hoorn, al jarenlang werkzaam bij KOTUG, meegedacht over voortstuwingsoplossingen. En we stonden al in de startblokken met onze elektrisch aangedreven roerpropellers toen de bouw startte bij scheepswerf Padmos in Stellendam. Aan de buitenzijde van de duwboot zijn de twee roerpropellers goed zichtbaar, in het ontwerp is duidelijk gekozen voor ‘outboard propulsion’. Er zijn geen andere duwboten die dit soort roerpropellers geïnstalleerd hebben. En aan boord is het bijzonder comfortabel. Bas zei het zelf: They don’t smell us and they don’t hear us.”