Tasmanian shipbuilder Incat has under construction the largest lightweight battery-electric ship (130 m in length) so far constructed in the world for delivery to its South American customer, Buquebus. Copyright Incat

Corvus Energy, ’s werelds toonaangevende leverancier van emissievrije oplossingen voor de maritieme industrie, heeft het genoegen om aan te kondigen dat het bedrijf is geselecteerd door technologiegroep Wärtsilä om de accusystemen te leveren voor ’s werelds grootste 100% elektrische lichtgewicht Ro-Pax veerboot.

Met meer dan 40 MWh energieopslag wordt dit het grootste accusysteem dat ooit aan boord van een schip is geïnstalleerd – dat is vier keer zo groot als de grootste installatie tot nu toe.

De scheepswerf Incat op Tasmanië zal het aluminium schip voor zijn Zuid-Amerikaanse klant Buquebus bouwen. De grote veerboot, met een totale lengte van 130 meter, heeft een capaciteit voor 2100 passagiers en bemanning, 225 auto’s en een Duty-Free winkel van 2000 vierkante meter, allemaal gehuisvest op één niveau.

Een nieuw tijdperk van groen vervoer
“Dit baanbrekende project markeert een keerpunt voor de inspanningen van de maritieme industrie om naar groenere transportmiddelen over te stappen. De combinatie van geavanceerde technologie, milieubewustzijn en een innovatief ontwerp herdefinieert de toekomst van veerdiensten wereldwijd en baant de weg voor andere grote, emissievrije schepen” zegt Halvard Hauso, commercieel directeur Europa van Corvus Energy. “We zijn erg dankbaar dat Wärtsilä wederom Corvus Energy als partner heeft gekozen voor zo’n belangrijk en geavanceerd project.”

Dit schip zal het grootste in zijn soort zijn met de hoogste ESS-capaciteit. Het zal ook de langste reis zonder uitstoot en met de hoogste snelheid kunnen maken omdat het zal worden opgeladen met de krachtigste laders ter wereld.

Mijlpaal voor decarbonisatie van de maritieme sector in Zuid-Amerika
“De veerboot zal ook het eerste volledig elektrische schip in Zuid-Amerika zijn, dat tussen Argentinië en Uruguay vaart. Hauso noemt het belang van deze mijlpaal een positieve indicator voor de toenemende toepassing van maritieme elektrificatie in deze sector. Dit project toont aan dat “maritieme decarbonisatie nu wereldwijd plaatsvindt en niet alleen in Europa.”

Aangedreven door geavanceerde opslagtechnologie voor energie in accu’s
Dit project wordt mogelijk gemaakt door de allernieuwste technologische doorbraak van Corvus: de lichtgewicht accu Dolphin NextGen. Het ontwerp is gebaseerd op de architectuur van het 4 jaar durende, miljoenen kostende ontwikkelingsprogramma van de Corvus Blue Whale ESS. De ontwikkeling van de Blue Whale omvatte een grondige herziening waarbij elk aspect van het accuontwerp opnieuw werd geëvalueerd en verbeterd, inclusief de chemische samenstelling van de accu, het mechanische en het elektrische ontwerp en de softwarebouwstenen. De Dolphin NextGen ESS is een echte doorbraak voor maritieme accuprojecten vanwege zijn lage gewicht, volumedichtheid, robuustheid en ongeëvenaarde flexibiliteit.

De levering van de accusystemen staat gepland voor eind 2024 en het schip zal in 2025 in gebruik worden genomen.


The ferry will have more than 40 MWh of Corvus Dolphin NextGen batteries installed. Copyright Corvus Energy