Rapport: Binnenvaartvervoer kan fileleed enorm verlichten

Jaarlijks zouden 300 tot wel 760 duizend vrachtwagenbewegingen over water vervoerd kunnen worden. Daarmee zou de druk op ‘de rechterbaan’ enorm kunnen worden verlicht, zo stelt het rapport ‘Supply Chain re-design’ dat donderdag 14 maart werd gepresenteerd tijdens de Multimodal expo in Breda. Het rapport is op verzoek van onder andere het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) opgesteld door drie Nederlandse binnenvaartcoöperaties.

Het gaat bij die vrachtwagenbewegingen bijvoorbeeld om trailers vol met huishoudelijk afval, oud papier, staal maar ook tarwe en prefab bouwmaterialen. ‘Het zijn die alledaagse ladingen die dagelijks de rechterbaan van Nederland verstoppen’, zo stelt het adviesrapport. En: ‘Kennis over de mogelijkheden van vervoer over water en een financiële prikkel zijn nodig om het Nederlandse bedrijfsleven de strategische switch naar het water te laten maken’. Het rapport ‘Supply Chain re-design’, is in opdracht door drie coöperaties opgesteld voor de Topsector Logistiek, het samenwerkingsverband van de logistiek waar onder andere het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat deel van uitmaakt (IenW). De drie binnenvaartcoöperaties, NPRC, PTC en ELV, zijn actief in de aan- en afvoer via het water van grondstoffen en halffabricaten voor de Europese maakindustrie.

30% CO2 reductie
Een optimale combinatie van vervoer over water, aangevuld met korte afstandsvervoer over de weg, levert volgens het rapport het Nederlands bedrijfsleven strategische kostenbesparingen op en draagt bij aan een CO2-reductie van gemiddeld 30%. Bovendien sorteren bedrijven, die inzetten op een mix van vervoer over water en weg, voor op de toenemende drukte op de weg en chauffeurstekorten. Zo blijkt uit enkele casestudies opgetekend voor dit rapport. Het zijn voorbeelden van Cosun Beet company en het Zeeuwse Verbrugge die de afgelopen jaren 10.000 vrachtwagenladingen extra via het water vervoerden. Voor de overheid levert meer inzet van vervoer over water netto een besparing van 67 tot 150 miljoen Euro op in infrastructuurkosten. Win-Win, stellen de coöperaties die pleiten om naast containers ook voor andere bulk goederenstromen vaker het water te kiezen. ‘Modal shift’, wordt deze beweging genoemd.

“De keuze voor vervoer over water is een strategische keuze die weliswaar in de praktijk vaak bij de planner ligt, maar eigenlijk in de directiekamer hoort”, aldus Wilco Volker, auteur van het rapport. Tezamen met de Topsector Logistiek gaan de coöperaties binnen het “Joint Corridors off-Road” programma de komende jaren op directieniveau bij bedrijven de modal shift van droge bulk onder de aandacht brengen. Waar nodig wordt vanuit dit Off-Road programma aangeboden om de kennis op dit onderwerp te verhogen en herinrichting van de logistieke keten te begeleiden. Meer inzet van vervoer over water is een bewezen oplossingsrichting bij grote strategische vraagstukken op gebied van CO2-reductie, leverbetrouwbaarheid en kostenefficiëntie”, aldus Volker.

Toegankelijke haveninfrastructuur
De overheid stimuleert het vervoer over water met aantrekkelijke subsidieregelingen. Naast deze belangrijke prijsprikkel wordt de overheid in het rapport geadviseerd om structureler te investeren in ontwikkeling van haventerreinen in het achterland waar droge bulk wordt overgeslagen. Deze droge bulkterminals vormen immers de toegangspoorten tot het water, zo stelt het rapport. Investeringen in die haveninfrastructuur zijn nu nog te vaak een horde die beter gebruik van de vaarwegen in de weg staat.

Over Wilco Volker, auteur van het rapport
Wilco Volker is met ruim 15 jaar ervaring specialist op het gebied binnenvaart en logistiek. Als Directeur van het Bureau Voorlichting Binnenvaart en later als business development manager bij de binnenvaartcoöperatie NPRC was hij de creatieve kracht achter diverse logistieke innovaties en modal shift trajecten. In 2023 was hij mede oprichter van het adviesbureau Logistic Navigators dat organisaties ondersteunt bij een optimale inzet van het vervoer over water.

Over NPRC
NPRC is een Europese binnenvaartcoöperatie en aanbieder van vervoer over water in Europa met haar hoofdkantoor in Rotterdam en kantoren in Duitsland en België. Met een omzet van EUR 173,5 miljoen euro in 2022/2023 behoort NPRC tot de grotere logistiek dienstverleners voor droge bulkvervoer in Europa Dagelijks zijn ongeveer 200 schepen in de vaart voor NPRC, die circa 13 miljoen ton bulk, containers en stukgoed vervoeren over de Europese binnenwateren. Van die 200 schepen zijn 150 schepen lid van de coöperatie.

Over PTC
De Particuliere Transport Coöperatie b.a. -PTC- is een vanuit de praktijk aangestuurde coöperatie en logistiek dienstverlener van binnenvaartondernemers gespecialiseerd in binnenlandse en de zogenaamde Noord-Zuid (tussen Nederland, België & Noord Frankrijk) bulktransporten. De PTC Groep bestaande uit de PTC, HVC (Handel en Vervoerders Coöperatie) en Den Breejen Bevrachtingen heeft recent het vaargebied uitgebreid richting Duitsland door de overname van Genco Scheepvaart. Onder het motto “samen sterk!” voeren voor de PTC Groep zo’n 100 droge lading schepen deze transportbewegingen uit. Hieronder 40 leden & 40 relatievaarders samen goed voor 140.000 ton ladingcapaciteit.

Over ELV
De Europese Logistieke Vervoerders Coöperatie, E.L.V. is een binnenvaart coöperatie, gevestigd te Rotterdam. Aangesloten leden met klasse 1 en 2 schepen komen uit Nederland, België en Frankrijk. ELV is specialist in het vervoer over water tot in de haarvaten van het vaarwegenstelsel in Frankrijk en de Benelux. Met circa 90 aangesloten schepen is de ELV de grootste vervoerder in het gebied met de klasse 1 schepen. De coöperatie richt zich er op om ook in de toekomst een gegarandeerde dienstverlening in dit werkgebied te kunnen aanbieden.

Over Topsector Logistiek
De Topsector Logistiek richt zich specifiek op de logistieke industrie en heeft als doel de concurrentiekracht, duurzaamheid en innovatie ervan te verbeteren voor verschillende aspecten van transport, supply chain management, warehousing en gerelateerde diensten. Het biedt financiering en ondersteuning voor onderzoeks-, ontwikkelings- en innovatieprojecten binnen de Topsector Logistiek om vooruitgang te boeken op het gebied van technologie, processen en praktijken binnen de logistieke sector. Deze inspanningen zijn gericht op het behouden en versterken van de positie van Nederland als een wereldwijd logistiek knooppunt.