De Jaques Saade van een Franse rederij kwam vorige maand als eerste LNG-containerschip aan in de Rotterdamse haven. (foto Havenbedrijf Rotterdam)

Ook de vervuilende containerreuzen moeten hun uitstoot flink verminderen. De internationale maritieme organisatie IMO wil daarom een openbaar energielabel van verschillende niveaus invoeren. Bij inspecties zou een dergelijk certificaat getoond moeten worden, met sancties als de uitstoot te hoog blijft.

Ellen Lengkeek

De IMO maakte het onlangs bekend. Het plan is erop gericht om net als bij een apk voor auto’s of een energielabel bij woningen, het klimaat te ontzien. Het IMO wil over 30 jaar zeker 40 procent minder uitstoot van CO2 bereiken ten opzichte van 2008. Dat is twee jaar geleden vastgelegd in een broeikasgas-strategie door IMO.
De grote oceaanschepen met een bruto tonnage van 5000 of meer varen nu op enorm vervuilende stookolie omdat dat goedkoop is. En daarmee zijn ze wereldwijd verantwoordelijk voor een enorme uitstoot net als het luchtverkeer. De eisen voor nieuwe label worden de komende maanden vastgesteld en moeten in 2021 duidelijk zijn. Vanaf dat moment zullen de schepen beoordeeld worden en vanaf 2026 zal een te lage rating gevolgen hebben, zo meldt ook Duurzaam Bedrijfsleven.
De grote schepen moeten met een systeem van energielabels zo uiteindelijk worden gedwongen om met verbeterplannen te komen. Het IMO wil dat de schepen het label opnemen in de conformiteitverklaring van het schip dat getoond moet worden bij inspecties in de havens.
Net als bij de Green Award wordt er gedacht aan labels, van A tot en met E, waarbij reders moeten streven naar het gemiddelde van tenminste een C. Een schip met een classificatie D gedurende drie opeenvolgende jaren, of E, zou met een actieplan moeten komen om te laten zien hoe ze de vereiste index van C of hoger willen bereiken. Overheden en havenautoriteiten worden daarbij door het IMO gevraagd om schepen met het schone label A of B aan te moedigen.
,,Er ligt nog veel werk voor de uitvoering van de maatregelen, maar ik heb er vertrouwen in dat de IMO-geest van samenwerking die de afgelopen jaren is getoond, een snelle voortgang met de ontwikkeling mogelijk zal maken’’, sprak IMO-secreatris-generaal Kitack Lim onlangs over de nieuwe klimaatregels.
Ook de zware schepen worden aangestuurd op het overstappen naar andere brandstoffen zoals waterstof of vloeibaar gas (LNG). De Franse rederij CMA-CGM had onlangs de primeur en arriveerde in de Rotterdamse haven met de Jacques Saade. Het 400 meter lange schip met 23.000 containers aan boord vaart op LNG. In Rotterdam kan het schip deze vloeibare aardgas bunkeren. Met een volle tank kan Jacques op en neer naar Shanghai.
Volgens het Havenbedrijf Rotterdam is de hoeveelheid vloeibaar gas dat hier wordt gebunkerd in twee jaar vertienvoudigd.

Minste belasting, grote vervuiler

De internationale maritieme organisatie (IMO) is de internationale scheepvaartorganisatie van de Verenigde Staten. Net als de luchtvaart zijn de containerreuzen buiten de klimaatverdragen- en afspraken gehouden. De IMO wil dat veranderen. Dat zou onder meer kunnen door meer belasting op vervuilende brandstof. Scheep- en luchtvaart betalen nu nog de minste milieubelasting.
Op dit moment varen er 175 vrachtschepen op LNG en worden er zo’n 200 gebouwd. LNG is schoner maar niet CO2-neutraal. Waterstof is dat wel. Volgens het Parijse klimaatakkoord moet de wereldeconomie in 2050 CO2-neutraal zijn.