Locatie derde brug Rotterdam.

Nu veel nieuwbouwprojecten vertraging oplopen door stikstofeisen, personeelstekort en hoge kosten, komt er geld vrij voor onderhoud aan bruggen, sluizen en waterwegen. Minister Harbers schuif het geld door, nu het in de wacht staat.

Dat is geen luxe. Er zijn miljarden euro’s nodig om de verouderde water-infrastructuur in Nederland op orde te krijgen. Dagelijks heeft de binnenvaart te maken met de effecten van achterstallig onderhoud zoals storingen bij sluizen, extra wachttijden en omvaren (zie ook pagina 7 van deze krant). Er is jarenlang bezuinigd op onderhoud van kunstwerken in Nederland.

De Esch
De vertraging van nieuwbouw kan ook gevolgen hebben voor de derde brug over de Maas bij De Esch in Rotterdam waar nu een tweejarige planstudie naar wordt verricht. De binnenvaart ziet liever een tunnel op deze plek en vindt een brug op deze beoogde locatie in een rivierbocht gevaarlijk voor de drukke scheepvaartroute. Hoeveel geld de minister doorschuift is nog niet bekend.