Wereldwijd zullen honderden offshore platforms verwijderd en gesloopt moeten worden.

De komende paar decennia zullen honderden platforms van de Noordzee op een veilige en ecologisch verantwoorde wijze gesloopt moeten worden. Het samenwerkingsverband DecomMissionBlue gaat zich hiervoor inzetten.

• Jan van den Berg

Windturbines worden gebouwd; olie- en platforms worden gesloopt. Dat is, zeer kort door de bocht, de situatie wat betreft de offshore energieproductie. Natuurlijk gaan lang niet alle olie-en gasplatforms voor de bijl. Nog tientallen jaren zal er een aantal in bedrijf blijven. Andere zullen een nieuwe rol krijgen voor de productie van waterstof. Maar per saldo gaat er een forse stroom te slopen platforms en andere installaties plus pijpleidingen aan land komen (zie de tabel).

Ontmanteling
Als het aan DecomMissionBlue ligt, komt hiervan een groot deel in het Noordzeekanaalgebied terecht. Deelnemers in dit samenwerkingsverband zijn leden van AYOP, de vereniging van bedrijven rond het Noordzeekanaal die actief zijn in de offshore. Zij bieden alle disciplines die nodig zijn voor de ontmanteling van offshore installaties: van demontage en transport tot havenfaciliteiten en recycling. Het gaat om de bedrijven BK Ingenieurs, Boskalis Nederland, Building Careers, Koole Contractors, Mammoet, Port of Amsterdam, Reym, Seafox, Tata Steel en Van Leeuwen Zwanenburg Sloopwerken (VLZS).
Jurgen Treffers, CFO van Koole Contractors, legt uit: ,,Decommissioning is een toevoeging voor de Amsterdamse haven. Alles wat betreft de circulaire economie en afvalverwerking is hier aanwezig. Door samen te werken kunnen we een totaalpakket aan oplossingen bieden. In het complete proces en door de gehele keten en van inventarisatie tot hergebruik. Dus we bieden een duurzame gesloten cirkel in een gebied dat slechts tien mijl groot is.’’

DECOM
Een centrale plaats in deze omgeving vormt het terrein van DECOM Amsterdam in het Westelijk Havengebied van Amsterdam. Dit bedrijf is in 2018 opgericht door Koole Contractors om schepen en platforms te ontmantelen. Dat is nog steeds wat DECOM doet, al heeft Koole het bedrijf eind vorig jaar verkocht aan Larendael Participaties.
De andere participanten in DECOM dragen ook belangrijke expertise bij. Denk aan de verwerking van de duizenden tonnen staal waaruit de platforms en pijpleidingen zijn opgebouwd, die door Tata in IJmuiden gerecycled kunnen worden. Kennis van het veilig transporteren en verwerken van asbest, coatings met chroom-6 en andere gevaarlijke afvalstoffen is er bij BK Ingenieurs en Reym. Het ontmantelen en vervoeren van de platforms is het werk van Boskalis, Mammoet, Seafox en VLZS. Voor het recruteren van de benodigde medewerkers kan Building Careers zorgdragen.


De Sleipnir van Heerema Marine Contractors verwijdert een deel van het Brent Alpha platform.

Nexstep
DECOM sluit naadloos aan bij Nexstep, het Nationaal Platform voor Re-use & Decommissioning. Dit is opgericht door Energie Beheer Nederland (het energiebedrijf van de overheid), de olie- en gassector en de offshorebedrijven verenigd in IRO. Nexstep wil de innovatie en transitie naar een duurzame offshore energieproductie stimuleren. Bedrijven die deelnemen aan DECOM en soortgelijke bedrijven in andere Nederlandse havengebieden kunnen in dit platform kennis en ervaring uitwisselen.
Gezamenlijk dragen ze bij tot een geheel nieuwe vorm van energiewinning op de Noordzee. Wanneer dit proces voltooid is, is moeilijk met zekerheid te zeggen, maar volgens cijfers van Nexstep zal de laatste offshore installatie voor olie of gas ergens rond 2045 buiten gebruik worden gesteld, dan wel een andere functie hebben gekregen.

Aantal constructies dat in 2023 – 2032 naar verwachting buiten gebruik gesteld wordt in de Nederlandse zone van de Noordzee:
gasplatforms 69
olieplatforms 10
subsea installaties 15
wells 403
pijpleiding (kilometers) 1829

(Gegevens afkomstig uit het Re-use and decommissioning report 2023 van Nexstep)