Kapitein Peter Duimel is zonder twijfel een van dé gezichten van de Waterbus. Hij was er al bij toen de Fast Ferries een kwart eeuw geleden hun eerste passagiers welkom heetten. Hij is gehecht aan de regelmaat in het werk in de passagiersvaart, terwijl de variatie in de roosters én de recent vernieuwde vloot hem volop blijven uitdagen.


Peter Duimel aan boord van de Waterbus.

,,Volgens sommige mensen vaar ik al honderd jaar op de Waterbus’’, opent Peter Duimel (54) lachend. ,,Dat kan niet, want we zijn op 1 november 1999 begonnen. Ik ben er vanaf het begin bij geweest. Wel met een tussenpauze, maar ook in die periode ben ik in de passagiersvaart gebleven.’’

Uitzicht op het water
Peter is geboren en getogen in Dordrecht. ,,Sinds een paar maanden woon ik in Papendrecht. Met uitzicht op het water natuurlijk. Ik kom niet uit een varende familie. Alleen mijn opa schijnt op zee gevaren te hebben, maar ik heb hem nooit gekend. Het water heeft mij altijd getrokken als ik erlangs fietste als kleine jongen. Een nichtje vroeg me of de Scouting niks voor me was en vanaf dat moment was ik verkocht. Daar was je altijd met bootjes in de weer en je leerde er zeilen. Na de mavo ben ik direct naar de binnenvaartschool gegaan.’’
Peter leerde het vak op een vrachtschip en voer vervolgens enkele jaren op tankschepen. ,,Daarna ben ik gaan varen voor Heimen Shipping Company in Arnhem’’, vertelt hij. ,,We vervoerden passagiers met draagvleugelboten; we voeren naar Rotterdam of brachten mensen over de Rijn naar beurzen in Duitsland. We hadden ook regelmatig promotionele acties. We wilden laten zien dat we over het water snel passagiersvervoer konden aanbieden.’’

Mijn achtergrond in de binnenvaart is altijd van pas gekomen

‘Door de binnenvaart heen’
Heimen Shipping Company werd een van de initiatiefnemers achter wat een kwart eeuw later Aqualiner Group BV is, de organisatie die het vervoer over water in Rotterdam en de Drechtsteden verzorgt. En zodoende werd Peter er direct kapitein. En hij zou niet anders meer willen. ,,Voor het sociale leven is het nu eenmaal fijn om ‘s avonds thuis te zijn en te weten waar je iedere dag uithangt. Mijn achtergrond in de binnenvaart is wel altijd van pas gekomen. We varen met de Waterbus tenslotte ‘door de binnenvaart heen’. Het is daarom handig als je weet wat zo’n schip doet en als je elkaars taal spreekt op het water. Daarnaast hebben we onderling een goede band met elkaar; dat geldt voor alle medewerkers maar voor de bemanning op de Waterbus in het bijzonder. Je zit toch op een soort eilandje met z’n tweeën: de kapitein en de steward.’’

Variatie
Bovendien betekent een kleiner vaargebied niet dat het werk eentoniger is. ,,De roosters zijn ver in het vooruit bekend, maar ze zijn altijd anders. Soms vaar je maandag tot en met donderdag, en soms heb je er twee vroege diensten of een weekenddienst bij. Dan vaar je drie weken in Rotterdam en dan weer drie weken vanuit Dordrecht en Sliedrecht. Je haalt schepen op werven op of loopt mee met de onderhoudsdienst om de schepen schoon te houden of reparaties uit te voeren. Juist die variatie maakt dit werk zo leuk. Sinds corona zijn we druk bezig geweest om nieuwe mensen te werven. Voor hen ben ik invaarkapitein. Ook dat draagt bij aan de afwisseling.’’

Elektrisch
Over variatie gesproken: de Aqualiner-vloot is in de afgelopen periode vernieuwd en verduurzaamd, zoals past bij de ambitie van duurzame vervoer over water. Er zijn zes hybride schepen en drie volledig elektrische Waterbussen. ,,Schepen met nieuwe technieken, dat maakt mijn werk ook weer extra interessant. De techniek erachter vraagt om aanpassen en daarin worden we bijgestaan door onze technische dienst, die heel belangrijk voor ons is. Ook op het water voelt alles een beetje anders dan voorheen, maar dat vraagt vooral gewenning.’’
,,De passagiers vinden de nieuwe schepen in ieder geval erg mooi en er is meer plek dan voorheen om de fietsen kwijt te kunnen. Dat de fiets gratis mee mag is ook een van de voordelen van ons vervoer. De nieuwe waterbussen zijn om door een ringetje te halen. En daar zijn we doorlopend mee bezig: om alles mooi en netjes te houden.’’


De nieuwe schepen vragen even gewenning, maar zijn om door een ringetje te halen.