• ZF Wind Power streeft samen met zijn partners naar een duurzame toekomst en lanceert de eerste volledige V236-15.0 MWTM powertrain*.
• Deze Vestas powertrain wordt vanuit ZF Wind Power Lommel naar zijn bestemming in Denemarken getransporteerd over het water.
• De seriële productie van de 15 MW offshore powertrain start in het eerste kwartaal van 2024 bij ZF in Lommel.

Lommel, Belgium. ZF Wind Power en Vestas beantwoorden de huidige en toekomstige groei in de offshore markt met de V236-15.0 MWTM powertrain. Het eerste prototype heeft België via duurzaam watertransport verlaten.

De vraag naar windenergie neemt wereldwijd toe en turbines worden groter en krachtiger. Hierdoor groeit ook de powertrain, het hart van de turbine. Met de uitbreiding van ZF Wind Powers portfolio van seriële tandwielkasten naar serieproductie van complete aandrijflijnen wordt niet alleen het productieproces aangepast. Ook het transport krijgt een upgrade. Het bedrijf investeert in duurzaam watertransport.

De V236-15.0 MWTM powertrain: Grenzen verleggen
Met een rotoroppervlakte van 43.742 m2 verlegt de V236-15.0 MWTM turbine de grenzen van de offshore windenergie productie. Eén V236-15.0 MWTM turbine kan tot 80 GWh/jaar produceren, afhankelijk van de locatiespecifieke omstandigheden. Dit komt overeen met het jaarlijkse verbruik van 20 000 huishoudens**.

Deze modellen zullen de verschuiving van klimaatschadelijke brandstoffen naar schone, hernieuwbare energievormen versnellen. Dankzij de 115,5 meter lange wieken is er een grotere energieproductie mogelijk met minder turbines. Dit ontwerp daagt niet alleen de grenzen van de energieproductie uit, maar ook de grenzen van het transport. “Bruggen, rotondes, wegwerkzaamheden en andere mogelijke obstakels op het traject maken het lastig om zo’n zware en grote powertrain via de weg te vervoeren. Na verschillende onderzoeken met meerdere experts, waaronder De Vlaamse Waterweg nv, hebben we besloten dit unieke ontwerp via de binnenlandse en internationale wateren te vervoeren.”, legt Felix Henseler, CEO van ZF Wind Power, uit.

Empowering a sustainable future together on the water – Samen een duurzame toekomst mogelijk maken via het water
Het vervoer over de waterwegen is niet alleen onafhankelijk van wegversperringen. Er zijn ook nauwelijks verkeersopstoppingen en bijgevolg kunnen levertijden tot in detail voorspeld worden. “De binnenvaart is een zeer betrouwbare transportwijze: beide partijen weten precies wanneer de zending aankomt. Goederen worden niet alleen efficiënt, maar ook op een milieuvriendelijke manier vervoerd”, zegt Chris Danckaerts, CEO van De Vlaamse Waterweg nv. Vanaf 2024 zal ZF Wind Power meerdere powertrains per dag via een binnenschip van de fabriek in Lommel naar de haven van Antwerpen verschepen. In Antwerpen wordt een zeeschip compleet geladen met aandrijflijnen op weg naar een internationale bestemming. Als deze powertrains één voor één via de weg zouden worden vervoerd, zouden de tijd en de kosten veel hoger zijn. “Het transport via de waterwegen stelt ons in staat logistieke processen te optimaliseren en tegelijkertijd bij te dragen aan een duurzamere toekomst”, vat Felix Henseler samen.

Niet alleen de prijzen van watertransport zijn concurrerend, ook de maatschappelijke kosten zijn lager. Lagere brandstof- en arbeidskosten zorgen ervoor dat het totale kostenplaatje twee tot drie keer lager is dan bij weg- of spoorvervoer. “De combinatie van binnenvaart en internationaal zeetransport biedt veel voordelen en nieuwe kansen voor ZF Wind Power. Door te kiezen voor de binnenvaart kunnen ze niet alleen kosten besparen, maar ook een aanzienlijke CO₂-reductie realiseren”, zegt Chris Danckaerts. Het transport met deze schepen zorgt voor substantieel minder CO₂-uitstoot dan de alternatieven. Door meer goederen over het water te vervoeren, worden vrachtwagens van de weg gehaald en ontstaat er minder fijnstof. “Deze transportaanpak past perfect in de ambitieuze klimaatstrategie van ZF”, zegt Dr. Michael Karrer, hoofd Duurzaamheid en EHS bij ZF. “Onze strategie heeft niet alleen betrekking op ZF zelf en onze productie, maar ook op de uitstoot van de volledige productketen. Daarom zullen we ook de uitstoot van onze transportprocessen verminderen.”

Voor ZF Wind Power opent watertransport deuren voor de toekomst. “Met een kade op slechts drie kilometer van onze fabriek zijn er mogelijkheden om meer en grotere producten of onderdelen van en voor onze partners te verzenden en te ontvangen. Samen kunnen we een duurzame toekomst mogelijk maken”, besluit Felix Henseler.

*Een powertrain is de volledige aandrijflijn van een turbine: de tandwielkast, de generator en de as met hoofdlagers die de verbinding maakt tussen de wieken en de tandwielkast. **Berekening gebaseerd op de nominale capaciteit gedeeld door het energieverbruik, exclusief verliezen, op basis van gegevens van Eurostat 2021.