Het spoor en de binnenvaart, naast elkaar bij de Contargo-terminal in Koblenz.

Met een transportvolume van meer dan 2 miljoen TEU op jaarbasis kan Contargo Trimodal Network in Europa zonder twijfel een van de marktleiders op het gebied van logistieke containernetwerken worden genoemd. Altijd wordt passend vervoer gevonden en de rol van de binnenvaart is daarbij onverminderd groot.

Claudia Langendoen

Eerst enkele cijfers. Anno nu gaat 73 procent van het via Contargo geïnitieerde transport via de binnenvaart en 21 procent via het spoor. Contargo Trimodal Network vaart op dit moment met 38 binnenvaartschepen en combinaties, inclusief duwbakken. Daarnaast wordt er gereden met 18 eigen treinshuttles. Vanuit Rotterdam rijden 140 trucks en in de regio Hamburg ook nog eens 80 trucks, los van wat vrij vertaald de ‘maatwerktrucks’ kunnen worden genoemd – trucks die met de te vervoeren producten de laatste kilometers tot aan de eindbestemming overbruggen.
Het zal duidelijk zijn: Contargo Trimodal Network weet zich verzekerd van een zeer uitgebreid netwerk aan transportmogelijkheden voor containers en weet op elke vervoersvraag tussen de havens in West-Europa, de Duitse Noordzeehaven en het Europese achterland een passend antwoord te vinden. Het hoofdkantoor is gevestigd in Mannheim. Vanuit het dichtbij de haven van Rotterdam gelegen Zwijndrecht vinden klanten in Nederland en België aanspreekpunten voor hun vervoerswensen.

Terminals
,,Wij hebben tot aan Basel de beschikking over 23 terminals’’, vertelt sales manager Michel van Meurs van Contargo Trimodal Network. Hij vertelt hoe klanten vol vertrouwen het transport van hun producten in handen van Contargo leggen. ,,We bepalen dan in overleg welk vervoer het beste past qua kosten, snelheid en omstandigheden. Is er sprake van lage waterstanden, dan gaan de containers wat vaker over het spoor. Bij normale waterstanden wordt gekozen voor de binnenvaart. We kunnen kort switchen, zowel qua modaliteit als capaciteit.’’
Als gevolg van corona was er wat alle modaliteiten betreft de eerste maanden een flinke terugval te zien, vertelt hij ook. ,,Vervolgens is het aantal transporten weer gestegen. Wat we ook zien is dat, ingegeven door de discussie rond CO2-uitstoot, steeds meer grote verladers kiezen voor transport via het spoor en de binnenvaart. Die ontwikkeling zal doorzetten, verwachten we. Vooral ook nu de Duitse Bondsregering betalingen voor CO2-uitstoot per 2021 verplicht gaat stellen. Een volgende stap richting groen transport zal worden gemaakt.’’

Voortrekkersrol
Zelf maakt Contargo Trimodal Network ook stappen op het gebied van duurzaamheid. Er kan zelfs worden gesteld dat de toonaangevende partner voor reders, expediteurs en andere betrokkenen langs de intermodale logistieke keten een voortrekkersrol bekleedt. Er wordt duidelijk gepionierd binnen het bedrijf.
,,Voor kortere, fijnmazige afstanden testen wij momenteel het gebruik van elektrische trucks’’, zegt Van Meurs. ,,We onderzoeken hoe dit in de praktijk werkt. Het gaat om een test rond Emmerich, Duisburg en Neuss. Hiertoe zijn elektrische laadstations gebouwd. En ja, werken op deze manier betekent een investering. Maar het omslagpunt moet ooit komen. De ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid gaan erg hard. Het is aan ons om dit richting de markt meer in te zetten. We móéten langzaam maar zeker richting een klimaatneutrale werkwijze. Ons doel is om in 2050 volledig klimaatneutraal te transporteren, ook over de weg.’’
Het team in Zwijndrecht staat 24-7 klaar om de complete transportketen voor containers te organiseren. Denk aan import en export en containers van elk formaat en gewicht via binnenvaartschip, vrachtwagen, trein of gecombineerd vervoer. Daarbij worden indien gewenst ook alle douaneformaliteiten en de terminal handling charge uit handen genomen. Ook spoedtransport behoort tot de mogelijkheden.
En dat doen de medewerkers al jarenlang. Van Meurs: ,,Veel collega’s werken al erg lang bij ons. We hebben ook familiebedrijven die al decennialang bij ons varen. Wat dat betreft is het bij ons net als in de binnenvaart: het voelt aan als een familiebedrijf. Waarbij uiteraard wordt gewerkt volgens zeer korte lijnen.’’