Minister Harbers (foto Valerie Kuypers/ Rijksoverheid)

Demissionair minister Mark Harbers is optimistisch over de toekomstige rol van de binnenvaart. ‘Er is nog genoeg ruimte op het water. Er liggen echt kansen om met onze unieke vaarwegen en netwerk van binnenhavens een duurzame en sterke toekomst te realiseren’ sprak hij enthousiast op het jaarcongres van NVB.

Ellen Lengkeek

Op dat congres van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB) kwam de minister ook met een nieuw initiatief om de nieuwe binnenvaartvisie kracht bij te zetten; een Binnenvaarttafel waarin partijen uit de branche elkaar steunen bij de taken die er liggen voor de energietransitie, digitalisering, de ketenoptimalisatie en toekomstbestendige vaarwegen. Aan die ‘tafel’ moeten ook regionale overheden en financiële organisaties aanschuiven.

,,Al onze binnenhavens vormen gezamenlijk één grote draaischijf om goederen zo schoon, zo efficiënt en slim mogelijk van A naar B te krijgen’’, sprak de demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat. ,,De uitgangspositie is goed en er liggen veel kansen. Dat betekent wel dat we aan de slag moeten om de binnenvaartsector toekomstbestendig te maken.’’

Acties Binnenvaarttafel
De minister is blij met een nieuw toekomstperspectief waaraan jaren is gewerkt. De ambities en plannen liggen er nu, aldus Harbers, en nu gaat het natuurlijk om de praktijk. De Binnenvaarttafel moet alle plannen omzetten in acties en de voortgang daarvan in de gaten houden.

Harbers: ,,Ik ben blij dat verschillende partijen, zoals de NVB, maar ook de provincies, hebben toegezegd dat ze hieraan willen deelnemen. Ik verwacht dat we de startbijeenkomst van de tafel later dit jaar kunnen organiseren.
Intussen gebeurt er ook al veel. Bijvoorbeeld op het gebied van de energietransitie en verduurzaming. De binnenhavens hebben hier een faciliterende rol in door het aanbieden van nieuwe energiedragers zoals waterstof, batterij-elektrisch en walstroom.
Het kabinet stimuleert dit ook. Heel concreet met bijvoorbeeld het afsluiten van regiodeals. Zo zijn we nog bezig met een regiodeal Midden Brabant. Hierbij gaat het onder andere om de realisatie van de eerste volledig emissieloze binnenhaven van Nederland te maken – de Smart Port Waalwijk.

De haven kan fors gaan groeien door de nabijheid van grote distributiecentra zoals Xenos, Van Haren en Bol.com. De noodzakelijke schaalvergroting willen we zo duurzaam mogelijk opvangen.’’ De minister wees ook op de regiodeal voor Zuid-Limburg waarin de binnenhavens met name bijdragen aan de circulaire economie.