Danfoss en Oechies Elektrotechniek zorgen ervoor dat transport over water en wegen duurzamer kan worden gemaakt door middel van innovatieve oplossingen.

Dick Kant, solution sales engineer bij Danfoss Drives, vertelt: ,,Danfoss produceert een totaalpakket aan regelaars en software, DC/DC omvormers om accu’s te laden en ontladen en microGrid regelaars. Dit pakket is ook geschikt voor walladers, bijvoorbeeld voor volledig elektrische veerponten.

Frequentieregelaars en energieomvormers worden gebruikt om elektromotoren aan te drijven, zoals de elektromotoren op het schip Sendo Liner, uitgeroepen tot Schip van het Jaar 2019. Maar ook in de energieconversie, om alle energie die bijvoorbeeld uit accu’s of brandstofcellen komt om te zetten naar een elektrische energie die bruikbaar is aan boord van een schip of op een landinstallatie.
Danfoss heeft universele hardware met voor iedere toepassing een specifieke software. ,,Met als voordeel voor de systeembouwer dat de hardware eigenlijk altijd gelijk is en we dus variatie hebben in componenten. Het softwareplatform is universeel wat implementatie in het scheepspowermanagement systeem heel eenvoudig maakt’’, legt Dick Kant uit.

Oechies
,,Wij lopen voorop met de ontwikkeling van frequentieregelaars en energieomvormers. We kunnen deze testen in ons Application Development Center (ADC) in Gorinchem, waar we ook met klanten samen testen. We hebben een groot scala aan regelaars, van klein tot groot vermogen, met bijbehorende software. We leveren deze drives aan systeembouwers, zoals Oechies. Zij passen deze onderdelen toe in hun totale elektrische installatie. Zij bouwen het in in het schip, waardoor het schip dus elektrisch kan varen. Oechies is echt een pionier op het gebied van elektrische en hybride schepen en heeft de laatste jaren een schat aan ervaring en expertise opgebouwd.’’
Sebastiaan van der Meer, directeur Sendo Shipping: ,,Wat betreft de energietransitie in de scheepvaart is er nog een hoop te doen. Er zijn al veel initiatieven waar de Sendo Liner er een van is. Ideeën zijn er genoeg, de techniek is voorhanden. Het is nu een kwestie van het samenbrengen van alle componenten op grotere schaal.’’
De Sendo Liner is een compleet nieuw ontwerp. Gebouwd als een geëlektrificeerd platform, modulair opgebouwd, dus ook toekomstige energiebronnen, zoals batterijen, waterstof of zelfs kernenergie, zijn daardoor toepasbaar. Met hetzelfde doel voor ogen zijn ook de XL-schepen Sendo Nave en Sendo Mare ontwikkeld.

De specifieke voordelen van de Sendo Liner

• 
Voorbereid op gebruik van toekomstige energiebronnen zonder grote ombouw
• 
Tot wel 3 uur emissieloos varen
• 
35 procent minder brandstofverbruik ten opzichte van een conventionele aandrijving
• 
Significante reductie CO2-uitstoot
• 
8 procent meer lading

Fijne samenwerking
,,Oechies Elektrotechniek is een elektrisch installatiebedrijf dat elektrische installatie aan boord van voornamelijk binnenvaartschepen installeert. Wij krijgen van een reder of eigenaar een bepaald wensenpakket voor een diesel-elektrische, hybride of volledig elektrische aandrijving. Samen met Danfoss kijken we hoe we dit zo efficiënt en economisch mogelijk kunnen inrichten om voor de gebruiker de laagste TCO, maar een zo hoog mogelijke efficiëntie te behalen. Dus dat alle energie zo optimaal mogelijk gebruikt wordt. Door deze fijne samenwerking lukt het om heel mooie en bijzondere elektrisch varende schepen te kunnen leveren’’, aldus William Duijzer, service manager bij Oechies Elektrotechniek.

Een aflevering van How it’s Done op RTL-Z over de Sendo Liner is terug te kijken via bit.ly/SendoLinerDanfossOechies.

Contact: Danfoss Drives, cs@danfoss.nl, 010–8082222
www.danfoss.nl