Vaart op: De Trawant (38,16 x 5,08).
Vaargebied: Heel Nederland, daar waar er werk is.
Aan boord: Een servicewerkplaats voor binnenvaartschepen en een glas in loodatelier.


Gijs Arts.

Een varende werkplaats: origineel, hoe ben je op dat idee gekomen?
,,Ik ben van jongs af aan altijd al met boten bezig geweest. Ik heb de zeevaartschool gedaan, op zee gevaren. Eenmaal terug op de wal ben ik mij gaan richten op het repareren van schepen. Ik ging praten met vrienden hoe ik dit het beste zou kunnen opzetten. Zo kwam ik op een varende werkplaats uit, zodat ik vanaf het water dingen kan regelen.’’

Handig!
,,Ik heb een bestaand schip verbouwd en aangepast. Zo is er onder meer een kraan opgezet. En sindsdien heb ik altijd mijn werkplaats bij me. Hoewel ik ook met de auto naar klussen ga, hoor, als dit in de buurt is. Het is niet zo dat je altijd meteen ergens naartoe kunt varen. Gaat het om klussen die langer duren, dan vaar ik er sowieso met mijn schip naartoe.’’

Hoe lang heb je de Trawant al?
,,Drieënhalf jaar nu. Ik woon en werk er samen op met mijn vriendin Rianne. Zij is glazenier. We waren beiden op zoek naar werkruimte en hebben de krachten op deze manier gebundeld.’’

Wat maakt dit tot een prettig woon-werkschip?
,,Het heeft vrij lang in de vrachtvaart gevaren, nu zijn we het helemaal aan het aanpassen aan onze eigen wensen. De oude installaties gaan eruit, nieuwe installaties gaan erin. We hopen nog zo lang mogelijk met de motor te kunnen doen, die erin staat. Dat is een Gardner-motor, een fijne stille motor die bekendstaat om z’n degelijkheid. We wonen in de roef. De vorige eigenaar heeft die goed geïsoleerd. Het is een klein, maar gezellig huisje, met een grote schuur, zeg ik altijd maar.’’

Zag het er altijd al naar uit dat je zou gaan wonen en werken op het water?
,,Van huis uit niet. Op een oom na die ooit op zee gevaren heeft, heeft mijn familie geen enkele connectie met de binnen- of zeevaart. Zelf ben ik wel altijd met varen bezig geweest. Als kind zat ik al bij de Zeeverkenners en was ik altijd met boten in de weer. Ik vond het leuk om te varen met bootjes en besloot nadat ik met vrienden mee had gevaren op een groot schip, mijn groot vaarbewijs te gaan halen. Ik had tegelijkertijd een voorliefde voor techniek. Beide voorkeuren heb ik gecombineerd, waardoor ik vrij allround technisch geschoold ben. Ik ben nu gespecialiseerd in elektrotechnische werkzaamheden.’’

Wat is je favoriete werkplek?
,,We liggen vaak in oud-Vreeswijk. Dat is een goede, mooi centraal gelegen plek voor ons, waar veel schepen komen. Wormerveer vind ik ook een mooie plek.’’

Favoriete contact in de binnenvaart?
,,Ik heb niet specifiek één favoriet contact. Ik spreek veel collega’s en krijg de kans om schepen van binnen en buiten te mogen bekijken. Dat maakt mijn werk mooi.’’

En het varen op zee, trekt dat nog?
,,Nee, niet meer. Dat was mooi om te doen, maar nu ben ik liever dichterbij de wal. Ik vind dat wij zo een mooie combinatie van wonen en werken hebben gevonden. We willen ons schip verder naar onze zin maken en groeien met ons bedrijf in kunst en klussen.’’

Als je de loterij zou winnen, hoe zien we dat dan terug aan je schip?
,,Nu loopt er een mooie, gele rand van voor naar achteren over ons schip. Als we de loterij zouden winnen, maken we er een gouden rand van!’’

Grootste ergernis in de binnenvaart?
,,Waar ik geregeld tegenaanloop, is de slechte informatievoorziening rond bedieningstijden van bruggen en sluizen. Informatie klopt vaak niet of je krijgt verkeerde marifoonkanalen door. Iets wat je meestal op het laatste moment ontdekt, doordat je een ander bordje of ander nummer tegenkomt. Het zijn probleempjes die doorgaans wel te verhelpen zijn ter plekke, maar ergerlijk is het altijd wel.’’

www.scheepsarts.com en www.glasinloodopdeboot.nl