Januari

De verplichte bijmenging van biobrandstoffen voor de binnenvaart gaat niet in op 1 januari. Het wachten is op België, Duitsland en de Europese Commissie voor een gelijk speelveld. Zo moet ook bunkertoerisme worden voorkomen. Een gezamenlijk verbod staat nu gepland vanaf 2025.


Het Havenbedrijf Rotterdam krijgt een nieuw haven-ervarings-centrum. Een eyecatcher op Maasvlakte 2 met vijf etages van 27 bij 27 meter elk die als een ‘opengedraaide kubus’ 27 meter hoog de lucht in tornen. Het moet vanaf 2024 dé plek worden waar de dynamiek van de haven en de bedrijvigheid op interactieve wijze aan een groot publiek wordt verteld. Architectenbureau MVRDV, dat ook de Markthal en het Depot Boijmans van Beuningen in Rotterdam ontwierp, tekende voor het ontwerp.
Foto: impressie MVRDV


Tewaterlating van de ARKLOW RACER bij de Nederlandse scheepsbouwer Royal Bodewes B.V in Martenshoek. De eerste van de serie die zeven stuks telt, bouwnummer 821 voor Arklow Shipping.
Foto: Bodewes

———

Februari

De strijd tegen drugs wordt dit jaar in de havens van Rotterdam, Vlissingen en Antwerpen verder opgeschroefd. De douane wil in Rotterdam buiten de terminals, een speciale zwaarbewaakte locatie inrichten waar verdachte drugscontainers direct kunnen worden gestald. Het gaat om containers uit risicolanden als Zuid- en Midden-Amerika.


Een mijlpaal voor de Nieuwe Sluis bij Terneuzen. Twee bruggen en vier sluisdeuren worden naar hun definitieve plek in de sluis gebracht. Terneuzen wordt net zo groot als de sluizen in het Panamakanaal: 427 meter lang, 55 meter breed en 16,44 meter diep. De sluis is daarmee toegankelijk voor zeeschepen tot 366 meter lang, 49 meter breed en 15 meter diepgang.
Foto: RWS

———

Maart


Van Oord heeft in maart zijn gloednieuwe sleephopperzuiger Vox Apolonia gedoopt. Het is de tweede sleephopperzuiger van Van Oord die is uitgerust met een lng-brandstofsysteem.
Foto: Van Oord


Brussel eist van de zeescheepvaart maatregelen tegen Co2-uitstoot. Er is een wet rondgekomen waarin het Europees Parlement en de lidstaten reders dwingen om over te stappen op schonere synthetische brandstoffen. Brussel hoopt zo dat in het jaar 2050 de internationale scheepvaart 80 procent minder Co2 uitstoot. Reders gaan binnen de EU vanaf 2024 betalen voor hun CO2-uitstoot.
Foto: Havenvrienden

———

April


Nu veel nieuwbouwprojecten vertraging oplopen door stikstofeisen, personeelstekort en hoge kosten, komt er geld vrij voor onderhoud aan bruggen, sluizen en waterwegen. Minister Harbers schuift het geld door, nu het in de wacht staat. Er zijn miljarden euro’s nodig om de verouderde water-infrastructuur in Nederland op orde te krijgen. Dagelijks heeft de binnenvaart te maken met de effecten van achterstallig onderhoud zoals storingen bij sluizen, extra wachttijden en omvaren. Er is jarenlang bezuinigd op onderhoud van kunstwerken in Nederland.
Foto: RWS

———

Mei


Terwijl het water pal voor de stuw Roermond razendsnel stroomt, krijgen Paans Van Oord, Mourik Infra en Rijkswaterstaat het voor elkaar. Het bijzondere herstelwerk aan de stuw, waarin scheuren waren ontdekt, voorloopt voorspoedig.
Foto: Van Oord


Met de uitbreiding van de APM-terminal op Maasvlakte II ontstaat 1 km extra diepzeekade en extra kaderuimte voor barges. Het aantal kranen voor de binnenvaart wordt verdubbeld van drie naar zes. De aanleg van het 47,5 hectare grote terrein, waarbij ruimte wordt gecreëerd voor in totaal zo’n twee miljoen teu, betekent ook dat alle resterende, nog lege locaties voor uitbreidingsprojecten van APM Terminals in de Amaliahaven nu vergeven zijn.
Foto: APM


FPS Maas, het eerste binnenvaartschip dat op waterstof vaart, wordt donderdag 25 mei gedoopt in Rotterdam.
Foto: FPS

———

Juni

Niet alle industrieën kunnen overstappen op processen waarin geen Co2 wordt geproduceerd. Een alternatief is het afvangen en opslaan ervan in de bodem. Om de CO2 te vervoeren zijn ook nieuwe tankers nodig. Zo ontstaat er een nieuwe markt. Northem Light wil Co2 van een Noord kunstmestfabriek in Nederland, van en naar Noorwegen vervoeren.


Technische nieuwbouweisen van de CCR zijn voor veel schippers een pijnpunt. Van de 162 schippers die de enquête ‘Europa, red de binnenvaart!’ van ASV hebben ingevuld, zegt 90 procent niet aan de eisen te kunnen voldoen.
Minister Harbers zet drie vaarwegenprojecten op pauze: de Volkeraksluizen, Kreekraksluizen en de vaarweg IJsselmeer-Meppel. KBN baalt er stevig van. Geld, personeelsgebrek en stikstofproblemen zijn er de oorzaak van. Er zou tussen 2025 en 2030 een extra kolk worden toegevoegd aan de Volkeraksluizen, het drukst bevaren sluiscomplex van Europa. De wachttijden bij de Kreekraksluizen zijn nu al onacceptabel lang. Ook de vaarweg IJsselmeer – Meppel moet worden aangepast om aan de vervoersvraag van de binnenvaart te voldoen.
Foto: RWS

———

Juli


De douane doet op 13 juli de grootste drugsvangst ooit in de Rotterdamse haven. De drugs kwam uit Ecuador via Panama naar Rotterdam en hebben een straatwaarde van 600 miljoen euro. In totaal zijn er 8064 kilopakketten cocaïne uit 12 pallets bananen gehaald.
Foto: OM


Nederland ontvangt ruim 125 miljoen euro Europese subsidie voor de aanleg en verbetering van de infrastructuur voor transport. Daarvan komt bijna 44 miljoen euro ten goede aan de binnenvaart. Een bedrag van 3.936.000 euro gaat naar de verdere ontwikkeling van rivier-informatiesystemen. Het gaat dan om uitwisseling van informatie die van invloed is op de binnenvaart in Europa zoals werkzaamheden.
Foto: RWS


De vergroting van de Twentekanalen is voltooid. Hierdoor zijn de havens van Almelo, Hengelo en Enschede beter bereikbaar en kunnen grotere schepen veiliger en vlotter doorvaren. Minister Harbers was bij de officiële oplevering.
Foto: Ministerie

———

Augustus

In de binnenvaart is het aantal ongelukken, inclusief de zeehavens, zorgelijk veel gestegen. Er zijn vorig jaar 188 (zeer) ernstige ongelukken gebeurd waarbij 21 dodelijke slachtoffers zijn gevallen. Zowel Rijkswaterstaat als het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat denken na over maatregelen. Zoals een verplicht vaarbewijs voor recreatievaart.


Met het aannemen van de Verordening voor alternatieve brandstoffeninfrastructuur (AFIR) is vastgelegd dat er meer walstroompunten voor binnen- en zeevaart worden aangelegd. Parlementariër Caroline Nagtegaal onderhandelde er twee jaar over in Brussel.
Foto: Caroline Nagtegaal

———

September


Voor de Rotterdamse en Dordtse haven is een campagne ingezet om het personeelstekort de kop in te drukken. In de haven staan nu 6000 vacatures open, 2000 minder dan begin 2023. Het betekent evenwel voor het bedrijfsleven omzetverliezen van vele miljoenen. Dat terwijl voor de komende jaren 25.000 extra mensen nodig zijn.
Foto: archieffoto Anne Reitsma | Wereldhavendagen


Grote problemen bij stuw Grave. Tijdens onderhoudswerkzaamheden klapt een stuw eruit. Een tweede juk was door het werk op dat moment buiten werking. De Maas wordt gestremd tussen sluis Sambeek en sluis Grave/Nederasselt. De sluis bij Weurt gaat ook dicht. Na een paar dagen is het euvel opgelost en stabiliseert het dalende water van de Maas weer.
Foto: RWS

———

Oktober


Laagwater
als gevolg van klimaatverandering vormt voor de binnenvaart een groeiend probleem. Het betekent dat schepen minder diep geladen kunnen worden en er meer schepen moeten worden ingezet. Vooral voor de vrij afstromende rivieren zoals de Rijn moeten oplossingen komen. KBN trekt met een toekomstvisie aan de bel.

———

November


De gedwongen sluiting van de Park- en Lloydkade voor zeeschepen, wordt even zo snel weer opgedaan gemaakt. Er gaat tot maart 2024 een hek omheen. De kade moest dicht na een inspectie van de Europese Commissie omdat het niet veilig zou zijn. De zeeschepen zijn makkelijk toegankelijk voor derden.


Voormalig CDA-politicus Ad Koppejan is vrijdag 24 november voorgedragen als nieuwe voorzitter van Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) en volgt Paul Goris op. Hij werkte zes jaar in de Tweede Kamer en daarvoor bij het Havenbedrijf Amsterdam.
Foto: CDA

———

December


In de haven van Antwerpen en Brugge is onder grote internationale belangstelling de Hydrotug 1 gedoopt van CMB Tech. Een bijzonder moment. Het is de eerste sleepboot dat vaart met behulp van groene waterstof. Ook Port of Antwerp-Bruges heeft de ambitie om klimaatneutraal te zijn in 2050.