Het zeer luxe rivercruiseschip Amadeus Riva.

Het belooft te bruisen van drukte en beweging voor de kade van TeamCo Shipyard de komende weken en maanden. De scheepswerf in Heusden mag in 2024 en 2025 weer volop aansprekende projecten uitvoeren. En juist als scheepsbouw enig onderscheidend vermogen vraagt, weet TeamCo zich al jaren te onderscheiden.

Het uitzicht vanuit de spreekkamer bij TeamCo is onovertroffen, over de levendigheid aan de eigen kade en – slechts een flinke steenworp verder – de Maas. Mededirecteur Gerrie van Tiem glimlacht bij de constatering: ,,Als ik soms tot laat zit te werken en de zon gaat onder, dan valt het licht zo bijzonder op het water. Dat blijft mooi.’’
Van Tiem kijkt terug op een goed, maar niet overdreven druk 2023; wat te verklaren is door enkele opgeschoven projecten, vanwege vertraagde levering van casco’s uit China. Met die casco’s op komst zal het de komende twee jaar wél erg druk zijn bij TeamCo. Op de valreep wordt eind 2023 eerst nog de gastanker GAS 95 opgeleverd voor HGK Shipping. Voor dit 110 bij 11,45 meter grote schip liet TeamCo Shipyard zelf het casco bouwen in Servië en voerde het de complete afbouw uit.

Door onze focus op de werkvoorbereiding kunnen we de bouw vlot laten verlopen

Gas- en LPG-tankers
In gas- en LPG-tankers heeft TeamCo Shipyard een grote reputatie opgebouwd. ,,We hebben er inmiddels een stuk of vijftien gebouwd’’, vertelt Gerrie van Tiem. ,,Het buitenland heeft ons ook al gevonden. Op de Rhône varen sinds eind vorig jaar twee tankers van ons tegen elkaar in tussen Marseille en Lyon. Dat proces vroeg een extra uitdaging op het gebied van de regelgeving in Frankrijk. Wij hebben vanaf het eerste moment contact gezocht met de bevoegde instanties en overheden om alles af te stemmen, dat hielp erg. Daardoor is ook dat traject vlot doorlopen.’’
In de eerste helft van komend jaar is TeamCo in de weer met onder andere de afbouw van de bunkertankers Beethoven en Fiducia (respectievelijk 135 bij 17,20 en 135 bij 11,45 meter) én met de imposante Aqua Nautic. Het casco van deze 135 bij 22,80 meter grote tanker is al in Nederland en heeft Heusden als volgende halte voor de afbouw.
Twee weken geleden kreeg TeamCo Shipyard bovendien opdracht van Chemgas Shipping voor de bouw van drie identieke LNG-gastankers, die ook in 2024 en 2025 zal plaatsvinden.


Een door TeamCo Shipyard gebouwde gastanker voor HGK Shipping.

Cruisevaart
Dan zijn er de passagiersschepen. De Gentleman (135 bij 11,45 meter) zal na oplevering in april zijn eerste, exclusieve, trips gaan maken. Het casco voor de Nova arriveert binnenkort vanuit Servië. Dit wordt het derde cruiseschip dat TeamCo bouwt voor de firma Lüftner Cruises, met nieuwe, duurzame eigenschappen ten opzichte van zijn voorgangers. Van Tiem: ,,Wij hebben daarvoor zelf voorstellen gedaan aan onze opdrachtgever. Het schip vaart sowieso diesel-elektrisch en heeft een batterijpakket waarmee het in de havens kan manoeuvreren. Verder is er een zeer uitgebreide warmte-terugwininstallatie aan boord om energie te besparen en de uitstoot te verminderen.’’

Werkvoorbereiding
,,We zijn de afgelopen jaren sterk gegroeid op het vlak van gastankers en passagiersschepen, die vooral veel werkvoorbereiding vragen. Daar hebben we onze organisatie op afgestemd. Die organisatie is nog altijd relatief klein, maar juist door het voorbereidingstraject zo veel aandacht te geven, kunnen we de bouw van deze speciale schepen vlot laten verlopen.’’
Daarbij benadrukt Gerrie van Tiem: ,,We blijven ook de wat meer ‘reguliere’ schepen bouwen, zoals we altijd hebben gedaan. Dat doen we met evenveel plezier en evenveel zorg. Want uiteindelijk is elk schip speciaal.’’

Impressies van passagiersschip Gentleman en een LNG-gastanker voor Chemgas Shipping.