Het vaste team van Bunkerstation Slurink op Zwaantje 6, het vlaggenschip van de vloot.

Werken op het bunkerstation van Slurink in Amsterdam kun je zien als de sociale variant van werken in de scheepvaart. Om de bunkerboten te varen heb je dezelfde kwalificaties nodig als andere schippers, maar het persoonlijk contact met klanten en collega’s in het hechte eigen team zijn minstens even belangrijk.

,,Dit is een sociaal beroep’’, bevestigt bedrijfsleider Jos Wittekamp van Slurink in Amsterdam. ,,Je moet het leuk vinden om met mensen om te gaan, want je bent de hele dag in contact met klanten. En die zijn vaak al dertig, veertig jaar klant van Slurink, ze zijn gehecht aan dat persoonlijk contact. En die manier van omgaan met elkaar past ook bij het familiebedrijf dat we willen zijn.’’

Bunkerstation Slurink ligt op het Zeeburger-eiland in Amsterdam en heeft een aanmeerlengte van ruim 110 meter. Het station wordt bemenst door zes medewekers; drie van hen werken vast op het station en drie van hen zijn ook schippers op de bunkerboten Zwaantje 6 en Zwaantje 5. Zij zijn vooral actief in de Amsterdamse haven, maar ook op het Amsterdam-Rijnkanaal en soms op het Marker- en IJsselmeer. Naast binnenvaartschepen worden ook zeevaart en passagiersvaart bediend.
Het Amsterdamse Slurink-team bestaat uit medewerkers die er allemaal al jaren actief zijn en veel voor elkaar over hebben. Eén van de bekende gezichten is dat van Henk Boon. Hij is 65 jaar en is aan het afbouwen. ,,We zoeken een opvolger die binnen het team past, die dezelfde binding voelt met het werk als wij hebben’’, vertelt Jos Wittekamp. ,,Wij komen er altijd onderling uit als iemand eens een dienst wil ruilen bijvoorbeeld. Om zo met elkaar samen te werken heb je een bepaalde betrokkenheid nodig.’’

Mooie, sociale keuze
Om de bunkerboten te varen zijn het Groot Vaarbewijs, het Radarpatent en ADN-certificaat – voor de laatste twee kunnen kandidaten een cursus volgen – vereisten. ,,Dan is dit werk een mooie, sociale keuze’’, stelt Wittekamp. De verdiensten liggen ten opzichte van een baan aan de wal een stuk hoger dus dat is mooi meegenomen. Natuurlijk draai je daar ook avonddiensten voor (slechts eens in de drie weken), maar wat is er nu mooier om in de avond door Amsterdam te varen? De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn prima met een goede pensioenregeling en aan het eind van het jaar kans op een mooie bonus. ,,Maar het allerbelangrijkste is dat je op de ‘Zwaan’ in Amsterdam in een gezellig sociaal team komt te werken. Ik ben hier zelf ook al weer zeventien jaar en veel van mijn collega’s zelfs nog langer.’’

Interesse?
De nieuwe kracht moet uit de directe omgeving komen van Amsterdam. ,,Dat is wel een voorwaarde’’, stelt Jos Wittekamp, ,,als je om zeven uur in Amsterdam moet zijn. Een straal van dertig kilometer rondom de stad, dus tot Zaandam en Almere ongeveer, dat is nog te doen.’’

Dus: heb je affiniteit met de scheepvaart en vind je het daarbij leuk om veel onder de mensen te zijn, zowel met de klanten als met het team van Slurink Amsterdam, dan kun je je interesse in de vrijkomende positie tonen door contact op te nemen via 020-6941137 (vraag naar Jos Wittekamp) of j.wittekamp@slurink.nl.