Een drone van Avy Area bij een test boven Amsterdam (foto Avy Area).

Drones zijn aan een spectaculaire opmars bezig. Ze worden vanaf volgend jaar in steeds meer netwerken ingezet voor onderhoud aan onze windparken in de Noordzee en inspecties in havengebieden. Het testen van drones op lange afstanden neemt letterlijk een vlucht.

Ellen Lengkeek

In Port of Antwerpen is vanaf volgend jaar een netwerk van autonome drones actief, die de dienst Harbour Safety & Security (HSS) helpen om het grote havengebied op een snelle en veilige manier te beheren. Vanuit Den Helder worden drones ingezet die onder extreme omstandigheden op zee en in een zoute omgeving hun werk kunnen doen en een lange vliegduur hebben. Ze worden ingezet voor scheepsverkeer en controle van het groeiend aantal windparken voor de kust.
,,We gaan het de komende jaren echt merken’’, zegt TNO-onderzoeker Jurrit Bergsma in Delft. ,,Er komen drones die de taken uitvoeren, die nu nog door bemande schepen worden gedaan zoals het bewaken en onderhouden van offshore-infrastructuur.’’

In Rotterdam werd vorige maand een deel van de kade aan het Yangtzekanaal omgebouwd tot dronehaven om een langeafstandsdrone van het Nederlandse bedrijf Avy te demonstreren. Boven de Amaliahaven, Arianehaven en Alexiahaven zijn inmiddels meerdere dronevluchten uitgevoerd. Een bouwwerfhut werd ingericht als commandocentrum en op de kade werd een Avy-station geïnstalleerd. Dit dockingstation maakt autonome operaties en onmiddellijke inzet mogelijk.
De pilot was onder meer gericht op zee- en binnenvaartinspecties zoals bunkering, waterverontreiniging, boord-boord overslag, zonering/gevaarlijke stoffen, wal-boord overslag, luchtverontreiniging (rook/roet) en reparatie aan boord van schepen. ,,Als een drone bijvoorbeeld een open tankdeksel onthult, kan dit mogelijk duiden op illegale ontgassing door schepen en kan er onderzoek worden gedaan’’, aldus een woordvoerder van het Havenbedrijf Rotterdam.

Lange afstanden
Tijdens de pilot gebruikte het Nederlandse bedrijf Avy haar nieuwe type vliegtuigdrone. Deze drone kan grotere afstanden overbruggen en hogere snelheden halen, zodat de hele haven met twee tot drie apparaten kan worden afgedekt en bij een incident de drone zeer snel ter plaatse kan zijn.
Dit maakt het interessant voor verschillende soorten activiteiten van de Divisie Havenmeester; denk aan het afhandelen van incidenten, slimmere patrouilles, inspectie-toezicht op scheepsactiviteiten, havenbeveiliging en verkeersafhandeling.
Er waren demonstratie-evenementen voor geïnteresseerde partijen die waren uitgenodigd. Onder andere overheidsdiensten als de Voedsel- en Warenautoriteit, spoor- en netbeheerders, maar ook logistieke dienstverleners, agentschappen en rederijen maakten daarvan gebruik.

De geteste Avy Aera-drone kan ook gekoelde medische producten vervoeren. In de toekomst zullen nieuwe ontwikkelingen worden onderzocht en getest, zoals het vervoer van onderdelen en ladingmonsters, zodat deze in de toekomst naar schepen kunnen worden vervoerd. Dat gebeurde eerder al naar de Pioneering Spirit, het grootste bouwschip ter wereld, destijds op de Maasvlakte.

Iedere week
Rotterdam gaat in het kader van zijn innovatieprogramma Drone Haven Rotterdam vanaf begin volgend jaar wekelijks vluchten uitvoeren gedurende een periode van vijf maanden. Externe partijen kunnen ook testverzoeken indienen om de drones in te zetten.
De komende periode zal dan ook het nieuwe Avy Aera V3 toestel worden ingezet in combinatie met het Avy Docking Station. Dit biedt een nog hogere mate van autonomie en kan zwaardere weersomstandigheden aan. Het dronestation wordt vervolgens voor testen geplaatst bij Loodswezen Rotterdam aan de Pistoolhaven, waarmee het vlieggebied verder wordt uitgebreid. ,,Een nieuw aspect van deze operatie is het gezamenlijk gebruik van hetzelfde luchtruim door piloothelikopters en drones; iets dat in de toekomst duidelijk en veilig geregeld moet worden’’, aldus het Havenbedrijf Rotterdam.