Werk in uitvoering in het schroevendok van VPG Scheepsservice.

Zo bijzonder als de dienstverlening van VPG Scheepsservice aan de scheepvaart eigenlijk is, zo bescheiden is het er zelf over. Het Nijmeegse bedrijf heeft álle technische expertises voor reparaties en onderhoudswerkzaamheden in eigen huis. Het is daardoor extreem flexibel in zijn serviceaanbod en -planning. Klanten zijn er dankbaar voor. VPG stelt zelf: ‘Wij doen gewoon ons werk’…

Het is geen valse bescheidenheid. Directeur Toon van de Logt is nu eenmaal de nuchterheid zelve. Na enig aandringen wil hij best erkennen dat er niet veel servicebedrijven zijn die zó breed georiënteerd zijn in hun aanbod: met een 24/7 paraat staand team voor alle voorkomende mechanische, elektrische en hydraulische werkzaamheden. ,,Maar wat zou ik daarover moeten vertellen?’’, vraagt hij zich vriendelijk en in alle oprechtheid af.
Nou ja, bijvoorbeeld dat de focus hoofdzakelijk ligt op reparatiewerkzaamheden, waarvoor VPG Scheepsservice aan de Waal twee kades en een dok tot zijn beschikking heeft. Daarbij is VPG Scheepsservice officieel agent van ABC Diesel en is het een IVR-gecertificeerd keuringsbedrijf van stuurwerken. Gebeurt er iets aan boord dat snelle actie vereist, dan is de storingsdienst in Nijmegen continu bereikbaar.

Een beetje schuiven in de planning, daar gaan wij soepel mee om

Ad hoc
Het klantenbestand is al even breed als de dienstverlening; van Groningen tot Maastricht weet men de weg naar het terrein aan de Handelsweg te vinden. Dus het is logisch dat de agenda’s bij VPG altijd goed gevuld zijn. ,,Nee hoor’’, lacht Toon van de Logt. ,,Een week misschien, of hooguit twee. Wij zijn meer van het ad hoc werk. We hebben een redelijk grote klantenkring en die doet een beroep op ons als we nodig zijn. Het kan makkelijk voorkomen dat iemand belt om hier vijf dagen te komen liggen, maar dan een A4-tje vol werkzaamheden meeneemt, die gedaan moeten worden. Dan ligt hij hier dus drie weken in plaats van vijf dagen. Hoe we dat oplossen? Een beetje schuiven in de planning; daar kunnen wij soepel mee omgaan.’’
Die soepelheid is een fijne zekerheid voor de klant, die weet dat hij altijd op VPG Scheepsservice kan bouwen als er een probleem verholpen moet worden. Het motto van Toon van de Logt is dan ook bekend bij alle relaties: ,,Kum goed…’’
De directeur kent het bedrijf en alle schepen die er aanleggen door en door. Hij loopt immers al veertig jaar rond op het terrein. Hij begon zelf bij een van de voorgangers van VPG Scheepsservice. Dat bestaat onder deze naam sinds 2003. Dit najaar bestond het bedrijf dan ook twintig jaar.