Kansen genoeg voor vervoer van poederladingen over water. Het is efficiënt, betrouwbaar, bedrijfszeker, milieuvriendelijk en duurzaam. Slimme logistieke concepten waarbij de gehele transportroute onder de loep gaat, hebben de toekomst. Net zoals binnenvaartondernemers die vol passie een eigen koers blijven varen.

Xander Kleine (43) van Poedertransport B.V. hoort daarbij. Ruim twintig jaar voer hij met zijn schip Sardana voor dezelfde bevrachter. Eind juli is de samenwerking gestopt. Reden om op zoek te gaan naar nieuwe aanbieders. Ondernemer Kleine ziet kansen genoeg en mikt daarbij op producenten en ontvangers van los gestorte poederstoffen. “Er is nog volop poedervormige lading die nu over de weg gaat, maar in sommige gevallen efficiënter over water zou kunnen worden vervoerd. Je kunt denken aan cement, vliegas, (ongebluste) kalk, gemalen hoogovengranulaat of krijt. We kunnen ook andere ladingen transporteren, zolang ze niet te grof zijn. Ik denk hierbij bijvoorbeeld ook aan bulk voedingswaren. Wat er ook wordt vervoerd, dit gaat steeds met de garantie dat de lading droog en schoon wordt vervoerd, geladen en gelost. Het is tijd voor een nieuwe koers, om samen met collega-binnenvaartondernemers en eventueel andere mensen/bedrijven in dit vakgebied nieuwe logistieke concepten te ontwikkelen.”

Transportroute
Kleine is eigenaar van de Sardana, met thuishaven Terneuzen. Het schip meet 84,70 bij 10 meter en heeft een laadvermogen van 1600 ton. Aan boord zijn veiligheid, bedrijfszekerheid en betrouwbaarheid erg belangrijk. Zo zijn de essentiële componenten dubbel uitgevoerd. Hierdoor is er nog nooit uitval geweest en heeft geen enkele klant ‘nee’ te horen gekregen. Bij het ontwerp van het schip is uitgegaan van maximaal efficiënt transport.

De Sardana heeft ook een eigen laad- en lossysteem aan boord. Kleine: “Slimme logistieke concepten kunnen de aan- en afvoer van grondstoffen betrouwbaarder en vaak ook goedkoper maken. Dat kan door bijvoorbeeld de deelnemende schepen niet alleen voor het transport, maar ook voor opslag te benutten, en in sommige gevallen kleine en grote schepen te combineren op een bepaald traject. We moeten daarbij de volledige transportroute bekijken, dus niet alleen het scheepstransport in bulk, maar de complete keten: vanaf het moment van productie in de fabriek totdat het product bij de eindklant is.”

Vijverhof 2
4532 EX, Terneuzen
KvK 70997233
T: +31 6 53596371
E: x.kleine@sardana.nl
W: www.sardana.nl