Ladislav Chalupsky en Michal Fejko wisselen elkaar af op Vario’s vlaggenschip Farvel

De Vario Groep heeft zijn grenzen dit jaar verder verlegd. De rederij is een van de deelnemers aan het pilotproject van EURES en Wereld van de Binnenvaart om Slowaakse medewerkers te werven en hen uiteindelijk op te leiden tot kapitein. De eerste twee kandidaten zijn recentelijk met hun opleidingstraject gestart.

Het Slowaakse project werd in het voorjaar gelanceerd tijdens een bijeenkomst van Wereld van de Binnenvaart. Het Oost-Europese (Donau-)land heeft al een binnenvaartcultuur en dat biedt perspectief voor de met personeelstekorten worstelende Nederlandse sector. Tegen 2030 worden er hier twintigduizend vacatures voorzien en daar valt in eigen land niet tegen op te leiden.
In dat besef haakte Vario Groep direct aan bij het initiatief dat werd opgezet door EURES, de ‘Europese UWV’. ,,Als je niet verder kijkt dan je eigen land kom je er gewoon niet meer’’, weten Corné Mooij en Bianca van Waardenberg, respectievelijk senior crew manager en HR-manager bij Vario Groep. Mooij: ,,Wij hebben zelf eerder al een scholingstraject opgezet voor onze Roemeense collega’s. Acht van hen zijn verder opgeleid en zijn nu allemaal eerste of tweede kapitein. Een laatste groep zit nu op school, ook om eerst het vaarbewijs te halen en dan het Rijnpatent.’’

Grenzen verleggen om te kunnen blijven groeien

Positief verrast
In Slowakije selecteerde EURES een groep kandidaten. Mooij en Van Waardenberg – en collega’s van HTS en Scylla – reisden daarna naar Slowakije voor een persoonlijke kennismaking met hun mogelijke kapiteins van de toekomst. ,,Ze hadden niet allemaal ervaring in de binnenvaart, maar we waren positief verrast door hun beheersing van de Engelse taal. Het waren pientere jongens. We hebben met drie kandidaten afgesproken dat ze hun opleiding bij ons konden volgen. Een van hen vond helaas toch ander werk in eigen land, maar de andere twee hebben hun eerste shifts op onze schepen inmiddels achter de rug.’’
Zowel Ladislav Chalupsky als Michal Fejko vaart mee op Vario’s vlaggenschip Farvel. Zij volgen in ieder geval een opleiding tot matroos en gaan daarna mogelijk verder. Met als praktisch punt van aandacht: ,,De kapiteinsopleiding wordt alleen in het Nederlands gegeven, dus dan moet er een cursus Nederlands bij’’, weet Corné Mooij. ,,Maar daar staan ze voor open en dat kunnen we regelen in samenwerking met Marieke de Poorter van Taalplein.’’
,,We hebben een goed gevoel bij het contact dat we voor dit project hebben met Martin Rijk en Erdal Egin van EURES’’, zegt Bianca van Waardenberg. ,,Ook zij zijn erop gebrand om hier een succes van te maken. En ze zijn verbaasd te zien hoe groot de wereld van de binnenvaart is.’’ Corné Mooij: ,,We verwachten begin 2024 een tweede lichting, ook uit Slowakije. Maar er wordt inmiddels al verder gekeken naar mogelijkheden om in omringende landen in Oost-Europa kandidaten te zoeken. In Kroatië bijvoorbeeld, waar al veel mensen in de zeevaart werken en dus al ervaring hebben met het werken in shifts.’’

Investering
Ja, het is een investering voor Vario Groep, zowel in tijd als in geld. ,,Pas over een paar jaar zullen we hiervan echt de vruchten plukken’’, voorziet Corné Mooij. ,,Maar als je verder wil groeien, en dat wil Vario Groep, dan moet er iets gebeuren, want in Nederland vissen we met zó veel spelers in dezelfde vijver. Wij zijn geen bedrijf dat mensen wil wegkapen of -kopen bij collega’s. Alleen als we verder durven te kijken, kunnen we op termijn voldoende mensen vinden voor onze sector.’’