KAMPEN – Thecla Bodewes Shipyards is ook dit jaar weer aanwezig op Europort 2023, één van Europa’s meest prestigieuze maritieme beurzen. Als Nederlandse scheepsbouwer met een uitmuntende reputatie en een scheepsbouw ervaring van meer dan 300 jaar, is Thecla Bodewes Shipyards klaar om een significant statement te maken tijdens het Rotterdamse evenement.

Europort 2023, een van de belangrijkste evenement en voor de wereldwijde maritieme industrie, vindt plaats van 7 tot en met 10 november in Ahoy in Rotterdam. Thecla Bodewes Shipyards zal een prominente exposant zijn, met een stand speciaal ingericht om bestaande en nieuwe klanten optimaal te kunnen ontvangen. Op de stand laat de werf de gebouwde schepen zien, als ook nieuwe ontwerpen, geavanceerde innovaties en slimme oplossingen gericht op emissie vrij ondernemen op het water. Thecla Bodewes Shipyards heet u van harte welkom op stand 1441 in Hal 1.

Op Europort 2023 kunnen bezoekers uit eerste hand de kwaliteit en innovatie ervaren die Thecla Bodewes Shipyards tot een vertrouwde naam in de scheepsbouw hebben gemaakt. Bezoekers krijgen de kans om direct in contact te komen met vertegenwoordigers van de werf en daardoor waardevolle inzichten te krijgen in het nieuwbouwprogramma van de werf.

De belangrijkste hoogtepunten op de stand van Thecla Bodewes Shipyards zijn onder andere:
1. Geavanceerde schepen: Ontdek de nieuwste sche eps typen met innovatieve technologieën en op basis van duurzaam ontwerp die voldoen aan de veranderende behoeften van de maritieme industrie.
2. Milieu initiatieven: Inzicht in de inzet van de werf voor milieuvriendelijke scheepsbouw oplossingen, die bijdragen aan een schonere en duurzamere maritieme toekomst.
3. Consultaties van experts: De kans om in gesprek te gaan met het ervaren team van Thecla Bodewes Shipyards om nieuwbouw mogelijkheden te bespreken.

“We zijn verheugd om deel te nemen aan Europort 2023, waar we onze nieuwste ontwikkelingen in de scheepsbouw zullen onthullen en onze toewijding aan duurzaamheid zullen benadrukken.” Thecla Bodewes, CEO Thecla Bodewes Shipyards. “Onze aanwezigheid op dit belangrijke evenement weerspiegelt onze toewijding aan het leveren van eersteklas scheepsbouw oplossingen en onze voortdurende inspanningen om de toekomst van emissievrij maritiem transport vorm te geven.”

LABRAX-serie droge lading schepen
Thecla Bodewes Shipyards bouwt momenteel een serie diesel elektrisch aangedreven multi purpose droge lading schepen voor de Nederlandse rederij Vertom Group: de LABRAX serie. De diesel elektrische voortstuwing aan boord van het LABRAX schip van 7.280dwt, in combinatie met het geavanceerde power managementsysteem, minimaliseert energieverliezen, verlaagt het totale brandstofverbruik en vermindert bovendien de CO2 uitstoot. Dit gewenste resultaat is al bewezen in de prestaties van de eerste drie opgeleverde sc hepen, MV Vertom Patty, MV Vertom Cyta en MV Vertom Tomma. Bovendien is het geïnstalleerde voortstuwingsvermogen aan boord van de LABRAX schepen aanzienlijk lager in vergelijking met schepen met hetzelfde laadvermogen en met conventionele voortstuwing. Met een lengte van 118,60 m, een breedte van 14,30 m en een laadruim van 329.700 cuft biedt de LABRAX serie concurrerende transport oplossingen.

WIM WOLFF onderzoeksschip
In september 2023 heeft Thecla Bodewes Shipyard RV Wim Wolff te water gelaten, het onderzoeksschip voor het Koninklijk Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ). De RV Wim Wolff is uitgerust om hoogwaardig marien onderzoek te faciliteren in de Nederlandse wa teren, met name de Waddenzee en de Zeeuwse Delta. Met dit schip is het NIOZ verzekerd van een veelzijdig, modern en duurzaam onderzoeksschip voor de komende decennia. Door gebruik te maken van een diesel elektrisch systeem in combinatie met een accupakket heeft RV Wim Wolff te allen tijde een minimaal energieverbruik en minimale CO2 uitstoot. Het schip is ook gemakkelijk aan te passen aan nieuwe technologieën en energiebronnen zonder grote verbouwingen, waardoor de RV Wim Wolff klaar is voor een zero emissie toekomst. Er is veel aandacht besteed aan het elimineren van scheepsgeluid in het water voor minimale verstoring van het mariene milieu. Dit draagt ook bij aan de kwaliteit van de veelzijdige onderzoeken die aan boord van de RV Wim Wolff zullen worden ui tgevoerd.

SALMO-serie droge lading schepen
In lijn met de strategische groeiambities van de werf is Thecla Bodewes Shipyards gestart met de bouw van de SALMO serie droge lading schip. Dit diesel elektrisch voortgestuwde multi functionele schip van 5.100dwt, waarvan de oplevering gepland is voor het najaar van 2024, zal worden uitgerust met drie generatorsets en twee elektrische voortstuwingsmotoren. De SALMO serie , leverbaar van 5.100 dwt tot 6.500dwt biedt unieke voordelen dankzij de zeer efficiënte rompvorm in combinatie met het betrouwbare diesel elektrische aandrijfsysteem. De rompvorm van de SALMO schepen is speciaal ontwikkeld voor dit type voortstuwing en omvat alle kennis en ervaring die is opgedaan met eerder gebouwde schepen en de grotere LABRAX serie (7.280 dwt). Bovendien voldoet het schip aan alle eisen van een droge lading schip met een zeer efficiënt laadruim, een laag brandstofverbruik en lage emissies.

Europort 2023
Thecla Bodewes Shipyards nodigt alle klanten, professionals uit de sector, partners en belanghebbenden uit om hun stand ( nr. 1411, Hal 1) op Europort 2023 te bezoeken om de mogelijkheden voor nieuwbouw te bespreken.