Presentatie van de sectoragenda Maritieme Maakindustrie in Rotterdam. Foto: E.Lengkeek

Nederland moet zelf weer meer schepen gaan bouwen

Nederland moet weer een trotse scheepbouwnatie worden en tegenwicht bieden aan China. Het kabinet en de maritieme sector leggen daarvoor elk 30 miljoen op tafel op dit plan vlot te trekken. ‘De urgentie is hoog’, zei oud-minister Van Bijsterveldt tijdens de presentatie van een toekomstplan voor de Maritieme Maakindustrie.

• Ellen Lengkeek

Dat het ernst is, werd wel duidelijk aan alleen al het aantal belangrijke afgevaardigden van de sector tijdens de presentatie van het plan in Rotterdam. Op de voorste rijen in zaal De Loft op de RDM-werf zaten Minister Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat), minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat), staatssecretaris Christophe van der Maat (Defensie) en oud-minister Marja van Bijsterveldt, die als gezant zeven maanden aan het plan werkte. Vanuit de sector waren onder anderen scheepbouwer Thecla Bodewes, Bas Ort van Netherlands Maritime Technology, Rob Verkerk van Nederland Maritiem Land en Bas Büchner van kennisinstituut MARIN aanwezig.

Het is alle maritieme partijen ‘ernst’ om met goede samenwerking Nederland weer op kaart te zetten met innovatieve scheepsbouw. Dat financiën, -in China, Roemenië of Kroatië wordt immers een stuk goedkoper gebouwd, een struikelblok is, werd door iedereen erkend maar mag dat voornemen niet in de weg zitten. ,,Financiën zijn een stevig probleem’’, aldus Van Bijsterveldt, ,,en dat is zuur.’’

Sterke concurentie
Wat ook zuur is zijn de cijfers van de afgelopen jaren. Werd er in de jaren ’80 nog 45 procent van de schepen in Europa gebouwd, nu is dat slecht 4 procent door het sterk concurrerende China dat met staatsteun kon groeien. Samenwerken, is nu het sleutelwoord. Ook dat is hard nodig met een overheid die een versnipperde kennis heeft van de branche en de sector ook veel beter moet begrijpen. Een Rijksregiebureau moet de boel gaan vlottrekken. De sector moet zich ook richten op de scheepswerven van de toekomst en proeftuinen inrichten, aldus Rob Verkerk. Ook gunning aan Nederlandse bedrijven werd genoemd.
In het plan zijn 25 maatregelen opgenomen om de scheepsbouw te versterken. Verduurzaming, verbeterde technologie, en letterlijk ruimte voor scheepswerven worden in het plan onderstreept, evenals veiligheid en het ‘houden van droge voeten’ voor Nederlanders.

Meer type schepen
Van Bijsterveldt: ,,We zullen meer type schepen moeten ontwerpen, bouwen en onderhouden. Het gaat dan met name om de bouw van marineschepen voor onze veiligheid en specialistische werk- en baggerschepen voor de energietransitie, onze vitale infrastructuur en de bescherming tegen water.’’