Van links naar rechts: Rachid Hajjiya, Cees Barth en Ben Sluimer.

‘Open en eerlijk, daar houd ik van’, zegt Cees Barth over de communicatie met Volvo Penta dealer Visscher Scheepsreparatie BV als de laatste loodjes van de hermotorisering de revue passeren. Hij is sinds februari 2021 eigenaar van kempenaar Rinkje en besluit het gelijk goed te toen. De Volvo Penta TAMD 162 eruit en een D13 van 400 pk met Stage V-certificaat erin. Spannend vindt hij het wel.

Begin dit jaar stond Cees Barth nog in Maritiem Courant als één van de initiatiefnemers van CNAB, een coöperatie van zelfstandige nautische verkeersregelaars. Een specifiek vak dat hij nog steeds met veel plezier uitoefent. ,,Dat kan vanwege een goede relatie met Bevrachtingscombinatie (voorheen Stoffers) waarmee goede afspraken te maken zijn voor de veevoer gerelateerde producten die ik vervoer. Ik kon dit schip kopen van een goede oud-collega bij Rijkswaterstaat, Andries Westrik. Hij heeft een groter schip gekocht en zo werd zijn ‘Anna’ nu mijn ‘Rinkje’, vernoemd naar mijn vrouw.’’

De reden om Visscher Scheepsreparatie te kiezen kwam zoals zo vaak via-via. ,,Ik had goede verhalen gehoord over deze Sliedrechtse werf. Nadat Theo de Paus aan boord was geweest voor de opname en de offerte binnenkwam, was ik snel overtuigd. Daarbij was ik nog net op tijd voor de subsidieregeling. De oude Volvo Penta deed het goed, maar had wel dertigduizend draaiuren achter de rug. Daarom kies ik voor bedrijfszekerheid en om Stage V kun je ook niet heen, omdat we regelmatig langs Natura 2000 gebieden varen. Je moet toch mee.’’

Uit voorraad
Ben Sluimer en Rachid Hajjiya van Visscher Scheepsreparatie, laatstgenoemde fungeert als aanspreekpunt voor dit project, vertellen over de uitvoering. ,,Het schot met de laadruimte was gebout; zodoende konden we de oude motor er vrij makkelijk uithalen, ondanks dat de machineruimte vrij laag is. Wij tillen de motor een stukje op en trekken het via twee stalen balken (de glijbaan) naar buiten. Ook de oude demper hebben we verwijderd. De keerkoppeling kon na inspectie en het vervangen van een seal gehandhaafd blijven. Het was pas de eerste keer dat we een D13 Stage V inbouwde, dus ook voor ons spannend.’’ De Volvo Penta D13 komt uit de voorraad, dus hier geen tijdverlies.

Meedenken
Het plaatsen van de nieuwe motor inclusief uitlaatnabehandeling ging gepaard met een nieuw frame op de fundatie met rubbers naar de katalysator om trillingen te voorkomen. Het verliep voorspoedig. Zoals vaak bij dit soort projecten was er tijd voor allerlei andere klussen. Een mooi voorbeeld is het plaatsen van een warmtewisselaar in het koelwatersysteem zodat het opgewarmde koelwater uit de motor de cv kan opwarmen zonder dat je hierbij de kachel nodig heb.
Cees Barth: ,,Dat kan ik waarderen. Met Rachid kon ik alles bespreken. Soms moet je compromissen sluiten, daar ontkom je niet aan. Maar geen onnodig geld hoeven uitgeven is ook niet onbelangrijk.’’ Revisie van de dynamo voor het stuurwerk, aangepast leidingwerk, andere regelkasten en een nieuwe pompunit zijn enkele klussen die aan bod kwamen. ,,Je hebt nu de gelegenheid van alles te doen, het meedenken van de mensen van deze werf is mij goed bevallen’’, aldus Cees Barth.

Ben Sluimer: ,,Dat is wat we met al onze projecten doen. Met z’n allen eraan werken en goede oplossingen bieden.’’ Een goed voorbeeld daarvan zijn de zorgen over de geluidsisolatie vanwege de korte uitlaat. De oplossing: een rechtstreekse doorvoer voor als het niet nodig is, inclusief de mogelijkheid om er eenvoudig een extra demper in te bouwen als het wel nodig is. Inventief, creatief en ook hier weer meedenkend.

Tot slot nog een bewijs hoe Cees Barth en zijn vrouw Rinkje erin staan. ,,We hebben veel aan recreatievaart gedaan. Dat houdt met deze nieuwe uitdaging niet op. In het weekend vaart mijn vrouw mee en dan vinden we het helemaal niet erg om ergens aan te leggen en eens lekker uit eten te gaan.’’

visscherscheepsrep.nl