Naam: Vincent Petersen
Leeftijd: 20 jaar
Woonplaats: Rhoon
Studie:Engineer Maritieme techniek

De maritieme sector heeft al jaren te maken met personeelsschaarste. De vraag naar zowel varend personeel als (technische) medewerkers bij maritieme toeleveranciers is groot. Gelukkig is er ook veel Talent in Zicht. De Maritiem Courant stelt in deze rubriek de toekomstige gezichten van de maritieme branche aan u voor. In deze editie laten wij Vincent Petersen aan het woord.

• Vossen Communicatie

Waterscouting Albrandswaard
Scouting Albrandswaard is een waterscoutinggroep aan de Zwaardijk in Poortugaal. Het is een populaire, drukbezochte vereniging waar je al op jonge leeftijd terecht kunt voor spellen op en rond het water, roeien en zeilen. Een van de leiders bij de welpen is de 20-jarige Vincent Petersen uit Rhoon. ,,Toen ik acht jaar was ben ik lid geworden. Daar is mijn liefde voor het water en voor boten ontstaan. Nu ben ik leider en vermaak ik op zaterdagochtenden de allerkleinsten met spelletjes. Daarnaast vind ik het erg leuk om onderhoud te plegen aan onze boten, waaronder de Orca. Dat is ons grootste schip met een lengte van 19 meter. De ms Orca is een voormalig zandschip dat door ons gebruikt wordt tijdens zomerkampen en andere weekenden. Het schip is meer dan honderd jaar oud en ligt in de Waalhaven.’’

Engineer Maritieme techniek
,,Door mijn ervaringen bij de waterscouting ben ik erachter gekomen dat ik een baan wil in de maritieme sector. Daarom heb ik mij na mijn lagere school aangemeld bij het STC vmbo college in Rotterdam. STC biedt opleidingen voor, in en om de haven, dus voor scheepvaart, transport, logistiek en procesindustrie. Na het behalen van mijn vmbo-diploma ben ik op het STC gebleven en begonnen aan de opleiding Engineer Maritieme techniek, mbo-niveau 4. Deze opleiding in jacht- en scheepsbouw hoop ik komend jaar, aan het einde van het vierde leerjaar, succesvol af te ronden.’’

Eerst theorie, dan praktijk
,,Het STC bevalt prima. We hebben veelal dezelfde docenten en dat maakt de communicatie gemakkelijk en fijn. We werken in groepjes en dat is niet alleen leuk en gezellig, maar door het samenwerken leer je ook veel. In het eerste en tweede leerjaar werd een goede theoretische basis gelegd voor het vak van maritiem engineer. Over wat er allemaal in een schip zit, wat het doet, wat het kan en welke constructie je tegenkomt bij het schip. Daarnaast heb je ook praktijkvakken zoals elektrotechniek, lassen en bankwerken. Bij lassen en bankwerken leer je vooral hoe je moet lassen, draaien op een draaibank en frezen. In de derde ga je niet alleen op stage, je moet ook een aantal projecten doen. Dat doe je dan in een groepje. Eén van de projecten die ik had was een aanpassing maken voor een schip. Bij dit schip lekte een luik van de machinekamer en dat moesten wij oplossen. Dit hebben wij gedaan door er een staalplaat tegenaan te lassen.’’

Ontwerp je eigen schip
,,In het vierde, en laatste, jaar van de opleiding ben ik bezig met het project ‘Ontwerp je eigen schip’. Ik ben begonnen met de eisen van de klant. Met die informatie heb ik een handschets kunnen maken. Daarna heb ik de romp ontworpen in het 3D ontwerpprogramma Rhino. Als je de romp hebt, kan je vervolgens een lijnenplan maken. Dat geeft aan hoe je schip loopt. Nu mijn romp af is ga ik verder met de opbouw. Als ik alles heb, kan ik het omzetten in Autocad en kan ik beginnen aan mijn algemeen plan. Daar staat in wat er in het schip zit, zoals de hutten, de opslagruimte en de machinekamer. Naast het tekenen maken we ook constructieberekeningen zodat het schip niet uit elkaar zal vallen. Als we klaar zijn met dit project presenteert mijn groepje ons eigen schip aan andere klasgenoten.’’

Shipyard Rotterdam
,,In februari 2024 begint mijn afsluitende stage. Dan mag ik voor vijf maanden aan de slag bij Shipyard Rotterdam, het bedrijf waar ik vorig jaar ook al stage heb gelopen. Shipyard Rotterdam is een werf in de haven van Rotterdam. Het is een onderdeel van de Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht (KRVE) en is oorspronkelijk opgericht om de vloot van de KRVE te servicen en te vernieuwen. Bij Shipyard Rotterdam worden geavanceerde werkschepen en luxe jachten vervaardigd in staal, aluminium en RVS. Dat bedrijf biedt zoveel mogelijkheden dat ik daar na het afronden van mijn opleiding heel graag aan de slag ga. Eerst natuurlijk bij de inbouw of als lasser en wie weet over een behoorlijke tijd als voorman of teamleider. Daar ligt mijn toekomst.’’