Ed de Jong (links) en Jeroen Schweig.

Het verhaal van DUTCH WASTE Collectors & Cleaning is dit jaar aan een nieuw hoofdstuk begonnen. Naast de overname van ADICO Milieutechniek heeft directeur Ed de Jong sinds september 2023 gezelschap gekregen van mededirecteur Jeroen Schweig. Daarmee is een jaren geleden geuite wederzijdse belofte ‘ooit gaan we weer samenwerken’ ingelost.

• Leo van Teeffelen

,,We zijn vijfentwintig jaar geleden begonnen bij Breko/PSI. Eigenlijk heeft Rein Breijer, helaas in 2009 overleden, ons bij elkaar gebracht. We hebben jarenlang samengewerkt en zijn vrienden geworden. Dat zijn we gebleven, ook in de periode dat wij niet meer samenwerkten.’’ Voormalig compagnon Klaas de Roode is in oktober 2022 gestopt bij de onderneming, Jeroen Schweig volgt hem sinds september 2023 op.
Nu beide mannen weer zakelijk zijn herenigd, stropen ze gelijk de mouwen op. Zo is onlangs ADICO Milieutechniek in Arkel overgenomen, een bedrijf dat zich specialiseert in onder andere tanksanering en -reiniging voor de industrie: ,,Een uitbreiding en verbreding van onze activiteiten.’’

De geschiedenis van DUTCH WASTE Collection & Cleaning begint in 1988 met het Zwijndrechtse bedrijf DRECHTTANKCLEANING. Een klein bedrijf met een milieuboot en een vacuümwagen. Ed de Jong: ,,Toen wij in 2016 DUTCH WASTE oprichtten heb ik met Gerard Deen en Klaas de Roode twee schepen gekocht. In 2017 namen we DRECHTTANKCLEANING over, het bedrijf was voor 80 procent afhankelijk van het SAB contract. Hiermee waren wij verantwoordelijk voor de inzameling van scheepsafvalstoffen in de Drechtsteden. Toen dat contract afliep zag het er slecht uit. Na een periode van hard werken en onze geslaagde inzet bij een grote calamiteit zijn we gaan kijken hoe we toch nog konden groeien. In 2018 namen we ook MAIN Cleaning over en was er een flinke groei die in 2020 werd doorkruist door corona.’’

Een paar jaar later ziet het er rooskleurig uit voor het bedrijf. Het SAB DRECHTSTEDEN contract is weer terug en wordt uitgevoerd samen met ISD/Nature Group. Er zijn inmiddels zeven schepen en negen vacuümwagens. De andere pijlers zijn cleaning, inzameling, transport over water en calamiteiten. Op de locaties Dordrecht, Amsterdam en Arkel is er genoeg ruimte voor het materieel en DUTCH WASTE beschikt ook nog over een locatie in de Julianahaven III.

Veiligheid en groei
Veiligheid staat voorop in de bedrijfsvoering. Het reinigen van een tanker begint dan ook altijd met een bezoek van de gasdokter. Ook zijn de processen vastgelegd en worden de VCA- en ISO-regels nauwkeurig nageleefd. Ed concentreert zich op de financiële kant van de zaak plus business development, Jeroen richt zich op sales en de dagelijkse gang van zaken. ,,We willen flink groeien en bereiden ons daar goed op voor. In de vorm van meer materieel, coaching, opleiding en personeel, zo komt er binnenkort een projectmanager bij. De puzzelstukjes zijn nu op de juiste plek gevallen, we zijn met ons mooie team klaar voor de toekomst.’’


Fatih Tasdemir
Operational Manager Cleaning

,,Ik ben in 2005 begonnen als cleaner bij Stroom & Visser. Ik schrok enorm van alle olie en het vet, maar heb toch doorgezet. Daarna ben ik gaan werken voor MAIN Cleaning, werd daar voorman en daarna teamleider. Na de overname door DUTCH WASTE ben ik Operational Manager geworden. Ik ga bij de klant op bezoek, bekijk de situatie en maak samen met Marka een offerte. Als het een opdracht wordt zorg ik dat de juiste mensen op de juiste plaats komen. Doordat ik zelf onderaan ben begonnen weet ik welke mensen ik waar kan inzetten. Ik begeleid het werk totdat het project klaar is. We werken voornamelijk in Nederland, maar ook af en toe in het buitenland. In Engeland, Duitsland en zelfs een keer in Turkije. Verder ben ik 24/7 oproepbaar voor calamiteiten, ik zet me voor 100 procent in om de problemen van de klant op te lossen.’’


Reni Rhebergen
Medior Financial Controller

,,Ik ben op 1 mei 2023 begonnen, omdat Marka is overgestapt naar Sales. Mijn passie zit in de cijfers die je terugvindt in financiële controles, omzetbelasting, rapportages, opstellen van de jaarrekening en de salarisadministratie. DUTCH WASTE is een groeiend bedrijf en daarom ben ik bezig om verbeteringsslagen te maken. Bijvoorbeeld door toepassing van andere, efficiëntere softwareprogramma’s. Dat komt overeen met de professionalisering die Ed en Jeroen voor ogen hebben. Het leuke van dit bedrijf is dat je in elkaars afwezigheid werk van elkaar overneemt. Zo krijg ik soms ook te maken met planning en projecten. Komt mooi uit, want de externe relaties met klanten zijn belangrijk, maar interne relaties met je collega’s evengoed. Als basis voor dit alles is het belangrijk de kwaliteit waarborgen, vertrouwen te winnen en te behouden. Hoe ik hier terechtgekomen ben? Ik ken Ed al heel lang. Dat is wel het bijzondere van de branche waarin we werken: iedereen kent elkaar.’’


Marka van den Oever
Medewerker Sales

,,Ik ben als 18-jarig meisje begonnen bij DRECHTTANKCLEANING. Van de vrouw van Frans Theuns van Theuns Bunkerstation heb ik geleerd hoe de administratie werkt. Het was toen een kleine onderneming, gericht op het SAB contract. Ik ben trots op mijn lange dienstverband, maar het heeft er soms om gespannen. Ik werkte eerst fulltime, na de geboorte van mijn dochter werden dat drie dagen per week. Ik combineerde dat met werken voor mijzelf waar ik het erg druk mee kreeg, toch koos ik voor mijn baan. De tweede keer was de beëindiging van het SAB contract. Het leek een aflopende zaak, maar toen kwamen Ed en Klaas en zijn we er weer bovenop gekomen. En ik kreeg de kans door te groeien naar Sales. Waar ik veel plezier uit haal, zijn de contacten met klanten en onze inmiddels ‘beroemde’ cadeaurondjes, zoals de nieuwe haring, Pasen, Sinterklaas en Kerst… Ik werk alweer een paar jaar vijf dagen per week met veel plezier. In de nabije toekomst wil ik mee naar de klanten om ze persoonlijk te spreken. Daar kijk ik naar uit.’’

dutchwaste.com