Foto: Harry van Teijlingen

Haai!?
Het regent reacties op Facebook als Havenvriend Harry van Teijlingen deze foto’s post. Een haai bij de schroef?
De grappen erna zijn legio, de reacties lopen in de honderden:
‘Die schroefhaaien, daar moet je voor oppassen, die zijn levensgevaarlijk!’
‘Witte haai, geen twijfel mogelijk’… ‘Nee, een bronzen haai!’ ‘Orka!’
‘Wat denk je? Gewoon een tip van een schroefblad’
‘Mooie zinsbegoocheling!’
‘Dit is een schroefraamhaai, ze komen in scholen van drie tot vijf voor’
‘Carcharodon propellus’
‘Bruinvis, gister gespot bij Maassluis’

Nog wel even dit: de tanker werd gesleept op het moment dat de foto werd gemaakt. En op dat moment stond de schroef stil…

———


Foto: Rijkswaterstaat

Oosterscheldekering
Werk aan twee bewegingswerken van de Oosterscheldekering. Deze krachtpatsers zorgen ervoor dat de schuiven soepel op en neer gaan. Zo blijft onze bescherming tegen overstromingen optimaal.

———

Ingezonden: Varen doe je toch samen?

In de Maritiem Courant zag ik in de zomer de oproep: alle bootjevaarders verplicht een vaarcursus laten doen.

Ben ik het wel mee eens. Ik heb bij Grauw ook eens een zeilbootje met zijn verstaging aan het anker van een binnenschip zien hangen. Deze watersporters hadden geluk en hebben het overleefd. Een goede vriend van mij is loods op de Eems voor de binnenvaart en heeft eens een jacht overvaren waarbij een hele familie is verdronken. Mijn vriend kon er niets aan doen, omdat het jacht ineens BB uitging, maar het is meer dan twintig jaar geleden en hij heeft er nog steeds last van.
Zo zijn er veel meer verhalen, maar wat mij zeer doet is dat de beroepsvaart altijd vrijgesteld lijkt van wangedrag en het nodeloos in gevaar brengen van jachten. Varen doe je toch samen? Ook u meet zich die houding aan, net als de waterpolitie die het verdomt om een proces-verbaal op te maken als ik een incompetente kaptein voor het gerecht wil, omdat hij mij opzettelijk en bewust op 10 centimeter na heeft overvaren.
Ik heb AIS en ben stand-by op kanaal 10. Hij beschikte over een geluidssignaal, maar niets van dit alles: in het geniep ‘jachie pesten’. Ik kan u verzekeren dat hem dat gelukt is. Even een roepie en ik was BB uitgegaan door het middelste gat van de brug zodat hij vrije vaart had. Hij was bijna thuis na ik weet niet hoelang met containers door België en Duitsland jakkeren, en dan komt hij voor een brug een jachie tegen. Nou, daar wist hij wel raad mee, 80 meter voor de brug zette hij de kop ervoor met nauwelijks een meter ertussen, liet het stuurhuis zakken en draaide de kont van het schip in lijn met het gat van de brug. Maar ik zat op driekwart vanaf de kop van zijn schip klem op de keien. Het gevolg was flinke schade.
Als je dan met je verhaal bij de politie komt willen ze er niets mee doen. De reden: er is geen sprake van een aanvaring en er zijn geen mensen om het leven gekomen. Beroepsvaart gaat altijd voor.
Dus alle jachten zijn vogelvrij verklaard en iedere schipper mag eroverheen varen?

Nog één. Ik draai de IJssel op, lekker stroompje op de kont netjes SB wal varend. Hoor ik op kanaal 10 een schipper zijn collega oproepen. Goeiemorgen mag ik je wel oplopen? De schipper die opgelopen gaat worden antwoordt: zou ik niet doen, we hebben tegenvaart. Waarop de eerste schipper zegt: ja, maar het is een jachie.
Toen ze bij me kwamen, vol gas tegen de stroom indraaiden en ook nog een jacht aan het passeren waren was er voor mij geen veilige plek meer, omdat ze meer dan een meter water wegtrokken. Ik kon met pijn en moeite op een halve meter vrij houden.
Dit onverantwoorde asociale gedrag van sommige binnenschippers heeft mij doen besluiten een dashcam op mijn boot te zetten, die de beelden voor en achter opneemt inclusief positie, tijd, datum en marifooncommunicatie. Eigenlijk een VDR zodat ik bewijs heb voor dit wangedrag.

Dus jachten een vaarbewijs, dan ook binnenschippers op herhaling en een veiligheidscertificaat halen dat bij elk wangedrag ingevorderd kan worden. En iedere twee jaar op herhaling en een lijst bijhouden van bekeuringen.

Een gepensioneerd schipper (naam en adres bij redactie bekend)

———

Weeronrusten
KNRM: In opdracht van de kustwacht zoveel mogelijk schepen gewaarschuwd, achteraf viel het mee, iedereen bedankt. De voorspelling was veel onweer. #KNRM Harlingen

———


Foto: Daniel Carron

Woef
‘Deze woef net uit de Schelde gered ter hoogte van Steenplein. Zoveel mogelijk delen aub, wie weet heeft hij het geluk om zijn baasje terug te vinden.’