Een impressie van het nieuwe Havencentrum (Havenbedrijf Rotterdam)

De opvolger van FutureLand, dat in het najaar van 2024 opent aan het einde van de Amaliahaven op Maasvlakte 2, moet de grootsheid van de haven ademen. Aan de vormgeving van het havenervaringscentrum, waarvan de eerste paal komend voorjaar de grond ingaat, zal het in elk geval niet liggen.

Claudia Langendoen

Dat wordt een eyecatcher met vijf etages van 27 bij 27 meter elk die als een ‘opengedraaide kubus’ 27 meter hoog de lucht in tornen. Dat is gelijk ook de hoogte van het atrium dat het gehele gebouw doorsnijdt.

Het moet dé plek worden waar de dynamiek van de Rotterdamse haven en de bedrijvigheid op interactieve wijze aan een zo groot mogelijk publiek wordt verteld, verduidelijkt het Havenbedrijf Rotterdam. Daar ligt een misschien wel onmogelijke uitdaging, beseffen de plannenmakers.
Want hoe breng je de grootsheid over van de haven die elke menselijke maat te boven lijkt te gaan?
Daartoe is het Havenbedrijf in zee gegaan met niet de eerste de beste ontwerpers. Architectenbureau MVRDV, dat ook de Markthal en het Depot Boijmans van Beuningen in Rotterdam ontwierp, tekende voor het ontwerp. Kossmanndejong ontwerpt de tentoonstelling, experience en het interieur.

Panoramisch
,,Vanuit het gebouw heb je een panoramisch uitzicht’’, vertelt Eileen Niks, programmamanager corporate communications van het Havenbedrijf. ,,Het uitzicht toont datgene wat je binnen in het gebouw via exposities te weten komt en beleeft over de haven.’’

Dat is ook te ervaren door vanuit het havenervaringscentrum rond te varen, langs de installaties, chemie en tussen de grootste containerschepen ter wereld door. ,,In het nieuwe gebouw wordt op de eerste etage verteld over de functie van de haven in Europa, wat er binnenkomt en uitgaat, wat er wordt opgeslagen en wat erbij komt kijken als een schip de haven binnenkomt’’, vervolgt zij. ,,Zo ook hoe bijvoorbeeld de chemie er uitziet, wat er nodig is aan slimme koppen en hoe we zorgen dat de haven goed functioneert’’, aldus Eileen Niks.

Economie
,,Op de etage daarboven wordt ingegaan op wat de haven in het dagelijks leven betekent voor jou en mij en voor heel Europa. Daarbij wordt ingegaan op wat de haven betekent voor de economie en nadrukkelijk ook op de vele mogelijkheden wat betreft werkgelegenheid.’’

Op een volgende etage volgt het verhaal over toekomstige ontwikkelingen. ,,Denk aan energietransitie, innovaties, toekomstscenario’s en waar we zijn in dat soort ontwikkelingen. Op de bovenste etage komt een restaurant met een groot terras dat open kan in de zomer en dicht kan in de winter. Verder krijgt het gebouw ook vergaderfaciliteiten.’’
Gerekend wordt op 150 duizend bezoekers per jaar in het nieuwe centrum, waarin straks ook het Educatief Informatie Centrum (EIC) bij Rozenburg opgaat. Allerlei soorten rondleidingen en activiteiten in het pand en in de haven kunnen er worden geboekt. Eileen Niks: ,,Bezoekers komen uit de regio, nationaal en internationaal, onder wie dertigduizend bezoekers vanuit het onderwijs. Denk aan basisscholen en voortgezet onderwijs, maar ook aan beroepsopleidingen en wetenschappelijk onderwijs.’’

Natuurlijke vervolg
En het bijzondere is: het nieuwe havenervaringscentrum, zoals dat er nu komt, is het natuurlijke vervolg op FutureLand I, dat in 2009 bij de aanleg van Maasvlakte 2 werd geopend om mensen te informeren over de ontwikkeling en voortgang van dat immense project. ,,Het was de bedoeling dat het een jaar of vijf zou blijven staan,’’ aldus Eileen Niks, ,,Totdat Maasvlakte 2 klaar was. De interesse voor Futureland bleek echter zo groot dat het is gebleven. Tot op de dag van vandaag komen er honderdduizend bezoekers per jaar.’’
Inmiddels gaat FutureLand allang niet meer over de Maasvlakte alleen. ,,Het is het informatiecentrum over de gehele Rotterdamse haven geworden. De opvolger – het havenervaringscentrum – gaat deze rol verder uitbouwen. En dat op een enorm mooie plek. Waarbij alleen al de rit door het haven- en industriegebied, voordat je het gebouw überhaupt ziet en binnenstapt, al een beleving is.’’ Een totaalbeleving, dus. ,,Dát is wat FutureLand zo mooi maakt. Niemand kan zich immers écht voorstellen hoe de haven is, als je het niet aan den lijve hebt ondervonden en met eigen ogen hebt gezien.’’