Ruim de helft van de binnenvaartvloot dreigt in de problemen te komen als er geen keuringen meer plaatsvinden en certificaten niet worden verstrekt. Foto: E. Lengkeek

Brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology (NMT) waarschuwt dat de schorsing van het Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart Nederland (NBKB) ook tot problemen leidt voor scheepswerven. Mogelijk komt er al wel deze maand een oplossing.

,,Door het wegvallen van NBKB als keuringsbureau heeft de binnenvaart een enorme uitdaging. Veel schepen kunnen niet op tijd gekeurd worden en zouden daarmee uit de vaart genomen moeten worden. Niet alleen reders hebben last van deze situatie. Ook scheepswerven ondervinden de eerste problemen. Nieuwe schepen kunnen niet worden opgeleverd, hellingafspraken worden afgezegd en schepen kunnen de werven niet verlaten zonder goedkeuring. Als NMT hebben we nauw contact met de ILT en we hebben afspraken gemaakt om problemen goed en op maat op te lossen.’’
Schippers en werven kunnen problemen via de website van NMT (maritimetechnology.nl) rechtstreeks melden bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Herstellen
Directeur Johan Schot van het NBKB zegt zo snel mogelijk met een oplossing te komen. ,,Wij begrijpen het belang van onze diensten voor de binnenvaartsector en de bredere maritieme gemeenschap. Het NBKB verzekert alle belanghebbenden dat wij ons inzetten om deze uitdaging effectief aan te pakken en onze accreditatie zo snel mogelijk te herstellen. Er kunnen schrijnende gevallen ontstaan waarbij de geldigheid van het certificaat verloopt terwijl nog geen nieuw document verstrekt is. Voor die gevallen dient de scheepseigenaar direct contact op te nemen met de Inspectie Leefomgeving en Transport, die de bevoegde autoriteit in Nederland is voor het tijdig verstrekken van de vereiste certificaten.’’

Reacties schippers uit de enquête van de Algemeene Schippers Vereniging met de vraag: verwacht u een probleem te krijgen?
• ‘Het is te laat voor een snelle oplossing. RVA had al jaren geleden moeten zorgen dat ze keurden volgens de gestelde eisen.’
• ‘Er is in augustus een keuringmeester geweest en er zou een lijstje met gebreken komen. Tot op heden geen lijstje.’
• ‘Ik ben schipper zonder schip.’
• ‘We hebben de keuring achter de rug, maar we krijgen geen voorlopig certificaat.’
• ‘Er wordt adequaat door ILT gereageerd.’
• ‘Alle punten van de keuring zijn rond, het is alleen wachten op het certificaat zelf.’
•’Er is straks een grote achterstand in keuren.’
• ‘Mijn duwbak vaart door deze schorsing momenteel zonder geldig certificaat.’
• ‘Een andere partij neemt de keuring over, gelukkig…’

Historische zeilvloot helemaal doorgelicht
Alle zeilende passagiersschepen in de historische zeilvloot worden voor 1 april 2024 aanvullend onderzocht. Het is een van de maatregelen die ervoor moeten zorgen dat de vloot voor het begin van het volgende vaarseizoen aantoonbaar veiliger wordt. Dat heeft minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat laten weten aan de Tweede Kamer.
De maatregelen volgen op het rapport dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid in september uitbracht, naar aanleiding van twee dodelijke ongevallen met historische zeilschepen. De OVV constateerde dat aanbevelingen die na een dodelijk ongeval in 2016 werden gedaan, onvoldoende waren opgevolgd.
Het rapport was aanleiding voor minister Harbers om een taskforce samen te stellen met daarin alle betrokken partijen: het ministerie, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), de Raad voor Accreditatie, keuringsinstanties en de branchevereniging voor de beroepschartervaart (BBZ). Deze taskforce zorgt dat de aanvullende onderzoeken van mast en tuigage vanaf januari te kunnen beginnen.
Naast de aanvullende onderzoeken wordt er onder meer op ingezet om meer schippers zich te laten aansluiten bij brancheorganisatie BBZ, aangezien daar veel kennis en informatie beschikbaar is over veiligheid. Momenteel is slechts 40 procent van de schippers aangesloten.

Houd voor de laatste stand van zaken onze website in de gaten.