Aanleiding/probleemstelling
Het huidige onderwijsprogramma voor de binnenvaart is in de basis bijna 20 jaar oud en is in deze periode slechts aangepast op grond van gewijzigde wet- en regelgeving. Het beroepsonderwijs sluit hierdoor niet meer volledig aan op de huidige stand van de techniek.
Tegelijk neemt het belang van personeel, en hoe hiermee om te gaan om hen te “binden” toe, mede gegeven de voorziene krappe arbeidsmarkt de komende jaren.
De behoefte aan toekomstgericht, relevant/adequaat en aantrekkelijk onderwijs en -begeleiding voor leerlingen, docenten en ondernemers is groot.

Doelstelling/ambitie
Vanwege de vele (technische) innovaties, vooral op het gebied van digitalisering en vergroening én management in de sector is de ambitie om het beroepsonderwijs in te richten op de toekomstige behoefte van de binnenvaartsector.
Nederland heeft in Europa een koppositie op het gebied van opleiden in deze sector en wil deze behouden.
Modern, aantrekkelijk onderwijs draagt bij aan de doelstelling van de Strategische Arbeidsmarktagenda Binnenvaart om in 2030 een toekomstbestendige arbeidsmarktpositie bereikt te hebben voor de binnenvaart.
De beroepsopleidingen nemen hierin een prominente plaats in.

Wie/wat
Een voor dit project gevormd samenwerkingsverband van ongeveer 20 scholen, bedrijven en instanties, zal vanaf Q3-2022 werken aan het realiseren van de volgende “producten”:
een Toekomstbeeld van functies aan boord op grond van gesprekken met de sector
een vernieuwd onderwijsprogramma op grond van dat Toekomstbeeld
een Community of Practice (CoP) om de vernieuwde les- en werkwijzen praktisch in te voeren
een Structuur voor Duurzame Samenwerking tussen onderwijs en sector op dit gebied voor na de projectperiode.
Over alle fases heen zal een programma ontwikkeld en uitgevoerd worden ter versterking van het vakmanschap van docenten en praktijkbegeleiders.

Plan van Aanpak
Waar in de eerste fase vooral de sector “aan zet” is om haar toekomstige behoeftes te formuleren en de tweede fase waarin het onderwijs haar processen en methodes (her)ijkt, zullen in de derde en vierde fase partijen via gezamenlijk optrekken de vernieuwde opleidingen en -methoden in de praktijk brengen en onderhouden.

Kosten en financiering
Het project duurt 4 jaar en de kosten zijn begroot op rond € 1,6 miljoen.
Voor dit project wordt een subsidie gevraagd van het Regionaal InvesteringsFonds mbo (RIF).
De financiering wordt voor 2/3 gedragen door de ondernemers en de scholen, vnl. in uren.
De overheid draagt, bij goedkeuring van de RIF-subsidie, 1/3 bij in geld.
Nova College is de aanvrager van de subsidie.
Wereld van de Binnenvaart is via de programmamanager projectleider voor de uitvoering.

Bedrijven die willen deelnemen aan of meer willen weten over dit project kunnen zich melden via onze website.