De ongerustheid die is ontstaan na de schorsing van het Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart Nederland (NBKB) is nog altijd groot. Branchevereniging KBN heeft een brandbrief naar de minister gestuurd. Zeker 60 procent van de ASV-leden voorziet grote problemen en Netherlands Maritime Technology (NMT) waarschuwt voor de gevolgen bij scheepswerven.

• Ellen Lengkeek

Het geprivatiseerde keuringsbureau NBKB werd door de Raad van Accreditatie op 26 oktober geschorst en mag geen keuringen meer uitvoeren en certificaten afgeven. De Raad voor Accreditatie (RvA) oordeelde dat deze toetsende instantie niet meer voldoet aan speciaal daarvoor ontwikkelde internationale normen.
Aanleiding daartoe vormde onder meer onderzoek door de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar ernstige (dodelijke) ongelukken bij historische zeilschepen. Certificering voor veiligheid blijkt complex. Het bureau, de grootste van drie in Nederland, heeft tot mei 2024 de tijd gekregen om de problemen op te lossen. Deze maand moet er een herstelplan liggen. Ruim 7900 binnenvaartschepen vallen onder keuring van het NBKB.

Niet varen
Het bureau voorzag in wettelijk verplichte certificaten waarmee schippers met hun schip aan het werk kunnen. Nu deze apk voor schepen niet meer door NBKB kan worden verstrekt, stapelen de problemen zich op en komen bedrijven in de moeilijkheden. Twee andere keuringbedrijven kunnen de grote vragen niet aan. Schepen mogen zonder dit certificaat officieel niet varen. Een schipper werd al stilgelegd in Duitsland. ,,Je bent machteloos, de problemen stapelen zich op’’, aldus de schipper die uiteindelijk wel een tijdelijke vergunning kreeg.

Peter van der Veen, voorzitter van schippersvereniging ASV, voorziet grote problemen als de boel niet snel wordt opgelost. ,,Uit een enquête die we hielden blijkt dat zeker 60 procent van onze schippers zich grote zorgen maakt. Ze weten niet of ze op tijd het certificaat krijgen.’’
,,Het lijkt er wel op dat ons gesprek met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) voor in elk geval twee problemen, waarvoor binnenvaartschippers zijn komen te staan, tot een oplossing gaat leiden’’, aldus ASV-woordvoerder Sunniva Fluitsma daags na de bekendmaking eind november.

Je bent machteloos: de problemen stapelen zich op

Veertig vaartuigen
,, Sinds de schorsing door de Raad van Accreditatie op 26 oktober ondervinden zo’n veertig vaartuigen per week problemen, wat uiteindelijk tot 60 procent van de binnenvaartvloot kan raken. Beschikbare certificerende instellingen hebben aangegeven beperkte capaciteit te hebben om deze situatie op te vangen’’, schrijft ook branchevereniging KBN op haar website.

De oplossing van toezichthouder ILT en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om uit te wijken naar andere instanties voor de keuringen wordt weggewuifd. Die zouden daar helemaal niet de menskracht voor hebben. Fluitsma: ,,We hebben gehoord dat schippers van het kastje naar de muur zijn gestuurd. Zij zouden maar via een ander bureau de zaken moeten regelen. De ASV vindt dat de schippers niet verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor de puinhoop waarin we ons bevinden. Daarom vragen we naar ervaringen van scheepseigenaren, zodat we feiten hebben en vervolgstappen kunnen zetten. Want als er niet ingegrepen wordt zullen heel veel scheepseigenaren de dupe zijn van deze ellende.’’

De ILT verstrekt ook certificaten aan zeeschepen en vissersvaartuigen, maar wil zelf geen tijdelijke certificaten aan binnenvaartschepen verstrekken. ,,Zij schuift de uitvoering af naar de resterende twee keuringsinstellingen, maar dat neemt haar wettelijke verantwoordelijke taak van het tijdig inspecteren en certificeren van binnenvaartschepen niet weg’’, aldus brancheorganisatie KBN.