Er wordt keihard gelobbyd om de megaorder voor vier nieuwe onderzeeboten binnen te slepen. (foto thyssenkrupp Marine Systems)

thyssenkrupp Marine Systems wil ook met Damen Shipyards om tafel.
De bouw van vier nieuwe Nederlandse onderzeeboten is door het kabinet tot nader order opnieuw uitgesteld. Dit keer speelt de coronacrisis parten. Drie partijen halen alles uit de kast om de miljardenorder binnen te slepen.

Ellen Lengkeek

In de race zijn drie belangrijke spelers: de Zweeds-Nederlandse combinatie Saab/Damen, het Frans-Nederlandse Naval/IHC en thyssenkrupp Marine Systems (tkMS) uit Duitsland.
Het is sowieso al een complexe keuze voor het kabinet aan wie de lucratieve klus wordt gegund. De vier huidige onderzeeboten van de marine (destijds ook in Nederland gebouwd en ontworpen) gaan volgens de technische normen nog mee tot het jaar 2025. Ze hebben dan vijfendertig jaar gevaren en zijn afgeschreven. Het gaat om de onderzeeboten van de Walrusklasse, zoals de Zeeleeuw die werd ingezet tegen de strijd om drugs in het Caribische gebied en de Dolfijn voor het tegengaan van piraterij in Somalië.
Aanvankelijk zou blijkens de recente Defensienota volgend jaar een contract moeten zijn gesloten met een partij. Dat is opgeschort naar het jaar 2022 en is nu nog onzekerder, tot ongenoegen van een ongeduldige Nederlandse Industrie voor Defensie en Veiligheid.

3,5 miljard
Bij laatste onderhandelingen viel het Spaanse Navantia af. De overgebleven drie werven dienen hun aanbod verder aan te scherpen. Het gaat om een bijzondere lucratieve gunning. Met de bouw van de onderzeeërs is een bedrag gemoeid van ten minste 3,5 miljard euro. Lobbyisten wijzen de Tweede Kamer op het belang van een Nederlandse gunning voor de nationale economie. ,,We houden rekening met de Nederlandse belangen en de Nederlandse industrie’’, sprak vice-premier Hugo de Jonge eerder in de media.
De combinatie Saab/Damen heeft goede papieren om het landsbelang te onderstrepen en gaat de boer op met de promoleuze ‘Voor Nederland een kans, voor de marinebouw een stimulans’. Saab/Damen wil de onderzeeërs bouwen in Vlissingen. De combinatie Naval/IHC gaat voor Krimpen aan de IJssel maar ook een partij als het Duitse thyssenkrupp Marine Systems (tkMS) uit Duitsland haalt werkgelegenheid naar Nederland, omdat het bedrijf wil afbouwen in marineplaats Den Helder.

Werkgelegenheid
Het is momenteel nog onduidelijk wanneer de Nederlandse overheid het project hervat. In de tussentijd gaat thyssenkrupp Marine Systems haar plannen om in Den Helder een publiekprivate samenwerking op te zetten, verder uitwerken.
,,Het is onze ambitie dat er uiteindelijk wereldwijd toonaangevende onderzeeërs in Nederland worden afgebouwd. We gaan op het marineterrein in Den Helder een Center for Submarine Sustainment and Innovation (CSSI) bouwen: Submarine Valley. Dit willen we graag ontwikkelen in samenwerking met de lokale overheid en industriële partners uit de Nederlandse defensie- en technologiesector. In deze context zijn we ook bereid om met Damen Shipyards in zee te gaan’’, zegt een woordvoerder van tkMS. ,,Submarine Valley stelt ons in staat om ongeveer vijfhonderd directe en vijftienhonderd indirecte banen te creëren. Dat is het gevolg van de overdracht van onderzeeboottechnologie, de uitwisseling van bemanningsleden en langdurige ondersteuning voor het onderhoud van de onderzeeboten.’’