De boeien in de Mercuriushaven, hoe de boord-boord overslag in de oude situatie plaatsvond in de haven van Amsterdam. Foto: Henk Honing

Boord-boordoverslag in de Amsterdamse Mercuriushaven, van schip naar schip, is verder gemoderniseerd. Met een nieuwe vaste opstelling worden zeeschepen nu ook in het zuidelijk deel van deze haven aan een vast geleidewerk afgemeerd.

• Ellen Lengkeek

De aanpak van boord-boordoverslag heeft het Havenbedrijf Amsterdam aangegrepen om meer ruimte te besparen in de haven. Vorig jaar al werd in de Mercuriushaven, die ligt aan de westkant van het IJ, een vaste constructie gebouwd op het water. ,,Voordat deze constructie er was, vond boord-boord overslag nog plaats met behulp van drijvende boeien, kranen en weegtorens. Maar deze manier van overslag nam veel ruimte in beslag. Daarom hebben we de huidige boeienstellen vervangen door een vaste opstelling. En dit bevalt goed. Dit is de reden dat we de opdracht hebben gegeven om deze constructie ook in het zuidelijke deel van de Mercuriushaven te bouwen’’, aldus het havenbedrijf.
Met de nieuwe vaste opstelling wordt een zeeschip aan een vast remmingwerk afgemeerd, met aparte trospalen. Ook de drijvende kranen en weegtorens liggen aan dit remmingwerk. Schepen komen vervolgens langszij om beladen te worden. De zeeschepen, tussen de circa 80 en 295 meter lang, liggen dan op dezelfde positie. Hierdoor kunnen ze elkaar makkelijker en veiliger passeren. Zo is er bijvoorbeeld geen verwaaiing van lading als er een stevige wind staat.

Opstelling draagt bij aan kortere afhandelingstijd voor het lossen.

Duurzaam
De Amsterdamse haven streeft ernaar om in 2030 aan te sluiten bij de top van meest duurzame havens in Europa. In 2050 moet alle scheepvaart in de Amsterdamse Noordzeekanaalgebied emissievrij zijn. Omdat de kranen en weegtorens zowel tijdens aankomst als vertrek van de zeeschepen aan het remmingwerk afgemeerd blijven, vinden er minder vervoersbewegingen plaats. ,,Dit scheelt in emissie van uitlaatgassen en het draagt bij aan een kortere afhandelingstijd voor het lossen’’, verklaart het havenbedrijf. Het is ook veiliger omdat de wind of passerende schepen een stuk minder invloed hebben op de ligging van de schepen.
De nieuwe constructie voor de Mercuriushaven Zuid bestaat uit tien grote afmeerpalen. Deze hebben een lengte van veertig meter en zijn zeventig ton zwaar. De palen zijn geassembleerd in Duitsland en in september al per vrachtwagens naar het Westerhoofd vervoerd, voor verdere verwerking. De drijflichamen zijn vorige maand aangekomen.


Ook de nieuwe afmeerpalen voor de tweede boord-boordoverslag zijn geassembleerd in Duitsland en per vrachtwagens naar Amsterdam vervoerd. Foto: Havenbedrijf Amsterdam

Sneller verloop
Na oplevering kunnen bij beide overslaginstallaties tegelijkertijd diverse coasters en bulkcarriers worden afgehandeld. Drijvende kranen kunnen eventueel blijven liggen, zodat de hele operatie flexibeler en sneller verloopt. Voor de eerste installatie, waarbij ook aannemer De Klerk uit Werkendam en Moerdijk was betrokken, zijn elf afmeerpalen geïnstalleerd. Er zijn hier zes drijflichamen, van ieder vijfenveertig meter lang, die tussen twee afmeerpalen op en neer bewegen. Langs de drijflichamen kunnen kranen bewegen om lading van de zeeschepen over te slaan in duwbakken en binnenvaartschepen. Zeeschepen tot 295 meter kunnen er terecht. Deze maand november wordt de oplevering van de tweede installatie verwacht.