Prijs voor Waterbus Damen
De Damen Waterbus 2907 E3, ontworpen door Damen Shipyards Group en KesselsGranger heeft een Dutch Design Award (G100) ontvangen. Het schip wordt ingezet in de regio Dordrecht-Rotterdam. Het lichtgewicht ontwerp van koolstofvezel en het hybride aandrijfsysteem zorgen ervoor dat emissies en geluid tot een minimum worden beperkt. Het schip kan later ook overschakelen op volledig elektrisch varen. Het interieur van de Waterbus is, naast passagiersvriendelijk, ontwikkeld met het oog op duurzame prestaties. De tapijten bijvoorbeeld zijn gemaakt van visnetten die teruggewonnen zijn uit de zee. De houten stoelen worden geleverd door een lokaal bedrijf dat zich inzet voor hergebruik. Ze zijn bekleed met materiaal met een hoog wolgehalte, met de zelfreinigende eigenschappen van lanoline. De Waterbus is, samen met andere prijswinnaars, gepresenteerd tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven in oktober.


Foto: Damen Shipyards Group

———

40 miljoen
Het Havenbedrijf Rotterdam heeft nieuwe onderhoudscontracten gesloten met aannemingsmaatschappij Van Gelder voor de weginfrastructuur en Idverde voor de groenvoorzieningen van de haven. Met het onderhoud is een jaarlijks bedrag van circa 5 miljoen euro per contract gemoeid. De nieuwe contracten gelden voor 4 jaar. Op de foto ceo Boudewijn Simons van het Havenbedrijf met medewerkers van Van Gelder en Idverde.


Foto: Ries van Wendel de Joode

———

Onderzoeksraad ongeluk
Op 21 oktober 2022 vond in het Schuitengat bij Terschelling een aanvaring plaats tussen een watertaxi en een veerboot. Bij dit ongeluk raakten 4 personen gewond en zijn 3 personen overleden. Nog een opvarende wordt vermist. De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft de inzagefase van het onderzoek onlangs afgerond. De Raad stelt nu het eindrapport vast.

———

6300
Zoveel passagiers kunnen er mee op het op bio-lng varende cruiseschip MSC Euribia. Tijdeans haar maidentrip deed ze Rotterdam aan. Na de MSC World Europa is de 331 meter lange MSC Euribia het tweede MSC-cruiseschip dat lng als brandstof gebruikt. Vanaf 2024 moeten cruiseschepen betalen voor elke ton CO2 die ze binnen Europa uitstoten.

MSC Euribia: het meest duurzame cruiseschip uit de MSC-vloot. Met René de Vries, Havenmeester bij Havenbedrijf Rotterdam en Frank van der Steen, Country Manager Benelux bij MSC.
#Bekijk de film online op YouTube.


Foto: E. Lengkeek

———

Nominatie speedboot
Ook het Dordtse bedrijf Edorado is genomineerd voor zijn elektrisch emissieloos varende speedboot. De bijna 8,5 meter lange boot vaart met behulp van elektrische aandrijftechnologie en een beweegbaar draagvleugelbootsysteem dat minder energie nodig heeft voor snelle voorstuwing. De nominatie is voor de European Powerboat of the Year 2024 Award. Deze wordt in januari in Duitsland uitgereikt.


Foto: Edorado

———

Koning en Antonie
Koning Willem Alexander stelt in Duisburg, tijdens een werkbezoek het eerste nieuwbouw waterstofschip Antonie in gebruik. Dat doet hij op 14 november.


Foto: archieffoto werkbezoek Rotterdam