Aan weerszijden van de Amaliakade worden kades voor zee- en binnenvaart aangelegd. (impressie Havenbedrijf Rotterdam)

Het Havenbedrijf Rotterdam gaat flink investeren in de Amaliahaven. Dat betekent dat op de Maasvlakte nog eens vier miljoen containers extra kunnen worden opgeslagen. Dat is nodig nu we veel meer online bestellen.

Ellen Lengkeek

Vooral door handel via het internet ziet Rotterdam het containervolume op de Maasvlakte flink stijgen. ,,En dat zal voorlopig zo blijven’’, verwacht Boudewijn Siemons van het havenbedrijf ,,Daarom investeren we in de verdere uitbouw van de Prinses Amaliahaven. ,,Ook de binnenvaart voor transport naar het Europese achterland gaat profiteren van een verdiepte en vergrote Amaliahaven.
Door de pandemie beleefde de Rotterdamse haven een roerig jaar. De aanvoer van containers zakte aanvankelijk fors in maar nam eind 2020 juist weer flink toe. Nu we met z’n allen door lockdowns veel binnen zitten en winkels regelmatig op slot gaan wordt er meer besteld via internet met stijgende containeraanvoer als gevolg.

In de Amaliahaven werken APM en RWG nu met 1500 en 1700 meter kade. De aanleg van nieuwe diepzee- en binnenvaartkades stelt deze terminals in staat om fors te groeien. Ook de realisatie van 160 meter aan wachtplaats voor algemeen gebruik door binnenvaartschepen is onderdeel van het project.
De nieuwbouw (1825 meter diepzeekade, 160 meter binnenvaartkade) komt aan weerszijden van de ongeveer tweeënhalve kilometer lange haven. De eerste 500 meter kademuur zal volgens plan eind 2022 klaar zijn. Uiterlijk anderhalf jaar later is het laatste deel van het project gereed.
Naast het aanleggen van de kades met een kerende hoogte van 29 meter bestaat het werk ook uit het vrij baggeren van de kades tot een ruime 20 meter onder NAP. Daarnaast wordt over een lengte van ongeveer 1,8 kilometer een op palen gefundeerde achterkraanbaan aangelegd, waar de achterste poten van de containerkranen over komen te rijden.
Op twee locaties worden ook ECOncrete blokken aangebracht, die fungeren als riffen om de biodiversiteit onder water te stimuleren.