Van links naar rechts: Teus, Coralinde en Geert Vlot.

Op 1 november 2022 bestond Teus Vlot Groep precies dertig jaar. Het toeval wil dat DMS, sinds 2014 onderdeel van de groep, toen ook precies dertig jaar bestond. Oprichter en voormalig directeur Teus Vlot schudt met gemak de ene anekdote na de andere uit zijn mouw. Het gaat over hoogtepunten, maar ook over dieptepunten.

Leo van Teeffelen

De eerste anekdote. Het is 2004 en er is een beurs in Ahoy. Op de verder lege stand van Teus Vlot staat een wand met de tekst: ‘We zijn er wel, maar nu even niet’. ,,Dat komt zo, mijn vrouw lag in het ziekenhuis in München, het was belangrijker om bij haar te zijn. Blijkt dat het contractueel verplicht was dat er én bemanning én producten op de stand moesten staan. We hebben toen twee dames van kantoor gevraagd folders uit te delen’’, vertelt Teus. ,,En een klein dieselmotortje op de stand gerold’’, vult zoon Geert Vlot aan. Hij is de huidige directeur van DMS en TVDM. ,,De tekst kon veranderd worden in ‘We zijn er weer!’.’’
Nog eentje: ,,Tijdens een interview had ik eens gezegd: die Scania repareer ik met mijn ogen dicht. Stond er in de kop: Teus Vlot repareert met zijn ogen dicht. Niet lang daarna stond ik bij een klant klaar om zijn motor te repareren. Die man wenste me succes, verliet de machinekamer en deed het licht uit.’’

,,Ik heb vanaf 1983, op een paar maanden na, tien jaar voor Veth Motoren gewerkt. Dat was een goede leerschool en een goede baan, maar toch voelde ik mij beperkt in mijn vrijheid. Vandaar dat in 1992 besloot zzp’er te worden. Niet iedereen begreep dat. Ik had een chronisch zieke vrouw en drie jonge kinderen. Toch wist ik, na een teken van boven, dat ik het moest doen. Van Veth kreeg ik een gereedschapskist mee en de belofte dat ik terug mocht komen na een half jaar als het niet beviel. Zo is het begonnen.’’

Groot verlies
Na een jaar kwam de eerste monteur in dienst en in 1995 verhuisde het bedrijf vanuit Bleskensgraaf naar een nieuwe loods op de huidige locatie in Sliedrecht aan de Baanhoek. De groei zat er lekker in, maar in 2001 gebeurde er iets verschrikkelijks. ,,Een van mijn werknemers was Teun van Ballegooijen. Hij vulde precies mijn zwakke kanten aan, zorgde voor structuur in het bedrijf en regelde de administratie en facturatie. Hij was mijn rechterhand. Groot was de schok toen hij dat jaar, op 41-jarige leeftijd, plotseling overleed. Een groot verlies, tot op de dag van vandaag komt hij soms nog in mijn dromen voor. In praktische zin werd Teuns werk overgenomen door andere werknemers, maar het gemis is altijd gebleven.’’

In de jaren erna werden meer bedrijven overgenomen, maar gebeurde er vooral iets heel bijzonders. Janneke, de vrouw van Teus, leed sinds 1989 helse pijnen en kon nauwelijks meer lopen door de aandoening posttraumatische dystrofie. ,,Na alle mogelijke behandelingen zonder resultaat kwamen we terecht in het Erasmus MC waar in 2007 geconstateerd werd dat er niets meer voor haar te doen was. Ze ging daarna naar een gebedsdienst en het wonder geschiedde. Ze genas ter plekke en kan sindsdien weer alles. We zijn er nog elke dag dankbaar voor. Voor mij werd toen wel duidelijk dat ik te veel was gevlucht in mijn werk en te veel had gegeven in de combinatie werk en zorg. Beide accu’s waren leeg.’’

Geert Vlot directeur
Dat besef leidde ertoe dat Geert Vlot, op 24-jarige leeftijd, in 2009 het stokje overnam. Geert: ,,Ik ben wel vroeg begonnen, ja. Het was een sprong in het diepe, maar je doet het gelukkig niet alleen. Van monteur en later chef werd ik ineens de baas van het bedrijf. Je moet ineens leiding gaan geven aan mensen met wie je tot voor kort nog samen aan het werk was. Dat niet alleen, in die periode barste de binnenvaartcrisis los. Ik was nog bezig krediet op te bouwen en toch moest er actie worden ondernomen. Het was nog net geen personeelsreorganisatie, er vielen geen gedwongen ontslagen, maar de ploeg werd door natuurlijk verloop flink ingekrompen. Een pittige periode.’’
Een paar jaar verder, in 2014, gaat het aanzienlijk beter. Weer overnames, waaronder die van DMS, waardoor het bedrijf niet alleen Cummins diesels levert voor de binnenvaart, maar ook voor de industrie. Door die bredere aanpak is het bedrijf minder bevattelijk voor economische tegenslag. In 2018 komt Ronald Kornet in dienst als managing director van Teus Vlot Diesel Marine. Zijn inbreng blijkt van grote waarde.

Nieuwbouw
In 2019 is Teus Vlot zelf opnieuw in beeld. In het kader van ‘als je een schip kunt bouwen, moet een bedrijfsgebouw ook lukken’ wordt hij hoofdaannemer voor de nieuwbouw van DMS in Sliedrecht. Lang verhaal kort: grond gekocht, heipalen op voorhand gekocht (daar was op dat moment een groot gebrek aan) en het met alle ingehuurde partijen tot een goed einde gebracht.

De vrouwelijke touch
Coralinde Vlot sprak op jonge leeftijd uit dat ze het liefst monteur te paard wilde worden. Door het vele vakantiewerk kreeg ze interesse in het bedrijf van haar vader, maar haar geliefde paard van de buren in de steek laten ging haar te ver. Die combinatie is het toch niet geworden. ,,Ik heb gekozen voor HBO Commercieel Communicatiemanagement. Na verschillende stages kwam ik toch bij de Teus Vlot Groep uit als afstudeeropdracht. De kans om hier communicatie en marketing op te zetten heb ik met beide handen aangegrepen. Toen dat overeind stond, bleek dat door de aangescherpte regels veel meer zaken moesten worden vastgelegd op het gebied van personeelszaken. Zo kreeg ik de uitdaging om na een versnelde HR-opleiding een HR-afdeling op te zetten. Inmiddels focus ik mij op talentmanagement om via talentmetingen ons personeel verder te kunnen helpen, begeleiden en ondersteunen. Om het werk voor hen aantrekkelijk te houden en ze te behouden voor het bedrijf. Dat is nu actueel. En o ja, ik zorg voor de vrouwelijke touch in deze mannenwereld.’’

De geschiedenis van de Teus Vlot Groep en de familie Vlot zijn innig met elkaar verweven. Je zou er een boek over kunnen schrijven. Het is niet ondenkbaar dat zo’n boek er nog eens van komt.

www.teusvlot.com