Geen enkel binnenvaartschip mag langs de kant komen te liggen, benadrukt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De toezichthouder gaat ervanuit dat ondanks de problemen rond het Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart (NBKB) álle schepen tijdig gecertificeerd kunnen worden. Schorsing van het NBKB door de Raad van Accreditatie is opgeheven.

Claudia Langendoen en Ellen Lengkeek

Schippers en schippersvereniging ASV zijn daar niet gerust op. Dat komt onder meer door het massale vertrek van inspecteurs en de opgelopen achterstanden. De verwachting is dat het wegwerken van deze achterstanden een behoorlijke tijd zal duren door de beperkte keuringscapaciteit van het NBKB, zo laat ook branchevereniging Koninklijke Binnenvaart (KBN) weten.

,,Onder normale omstandigheden worden door het NBKB circa veertig certificaten per week afgegeven. De ILT heeft voor 225 schepen, waarvan de certificaten die vóór 1 mei 2024 verlopen en waarvoor de hercertificering nog niet is gestart, de geldigheid van de huidige certificaten automatisch met zes maanden verlengd. Hierdoor worden de planbare werkzaamheden bij zowel de keuringsinstanties als ook bij de werven en toeleverende bedrijven verstoord. Na deze periode is er vooralsnog immers geen extra werfcapaciteit, noch volledige inspecterende capaciteit beschikbaar om de achterstallige werkzaamheden uit te voeren. Daarbij komen nog de reguliere werkzaamheden voor de hercertificering van schepen waarvan het certificaat in de tussentijd verloopt’’, schrijft KBN in een verklaring na een ‘constructief overleg’ met de top van ILT, ‘die doordrongen is van de ernst van de situatie’.

Voorrang
De schorsing van het NBKB mag dan na ruim drie maanden half februari door de Raad van Accreditatie zijn opgeheven, de ontstane problemen zijn dat nog lang niet, ziet de ILT. Alle pijlen zijn dan ook gericht op het wegwerken van de achterstanden. Schepen die varen op een tijdelijke door de ILT verstrekte verlenging van het certificaat hebben daarbij voorrang, verduidelijkt Stefanie Spekreijse, directeur omgeving, dienstverlening en vergunningen binnen de ILT.

,,De afgelopen maanden hebben de twee andere keuringsinstanties hun keuringscapaciteit opgeschroefd. En nu de schorsing is opgeheven, kan het NBKB ook weer keuren. Daardoor kunnen de achterstanden worden weggewerkt’’, verwacht Spekreijse.

,,We hebben goed zicht op welke schepen er bij het NBKB in keuring staan en hebben heel nauw contact met het NBKB,’’ verduidelijkt zij. ,,We bekijken met hen welke keuringen als eerste worden opgepakt. Dat zijn dus de keuringen waarvan wij de certificaten tijdelijk hebben verlengd.’’

Tijdig certificeren zou ons inziens écht moeten kunnen

‘Moet kunnen’
Intussen zijn ook de verlengingsmogelijkheden uitgebreid. ,,We verleenden al verlengingen gedurende een half jaar op certificaten die per 1 april aflopen en doen dat nu ook voor certificaten die per 1 mei aflopen, zo hebben we recent besloten. Alles overziende zou tijdig certificeren ons inziens écht moeten kunnen.’’
Spekreijse geeft aan dat de ILT dan wel geen keurende instantie is, maar wél eindverantwoordelijk is voor de tijdelijke afgifte van certificaten door de keurende instanties. ,,We hebben regelmatig overleg met de keuringsinstanties en kijken mee of er knelpunten ontstaan. Als dat gebeurt, hebben we op de achtergrond voorbereid dat de ILT zelf mensen kan inzetten.’’

Dat is nu nog niet gebeurd, ondanks het feit dat de keuringscapaciteit van NBKB kleiner is geworden, omdat nog lang niet alle keurders zich weer hebben aangesloten. Maar het kan wel, indien nodig aldus de ILT.