De locatie waar een derde stadsbrug over de Maas in Rotterdam moet komen. Foto: E. Lengkeek.

Het ongeluk met de brug in Baltimore, die instortte na een aanvaring door een vrachtschip, zal ook hier de vaarwegbeheerder niet onberoerd hebben gelaten. Ook op onze, grotere, vaarwegen is alertheid op z’n plaats en blijft het veiligheidsaspect bij een derde brug over de Maas in Rotterdam een belangrijk thema.

Ellen Lengkeek

Die mening is Maurits van der Linde, veiligheidsexpert bij brancheorganisatie Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) toegedaan. Hij reageert daarmee desgevraagd op het ongeluk in de Amerikaanse stad Baltimore. Het vrachtschip Dali botste daar tegen een pijler van de Francis Scott Key Bridge, die deels instortte en waarbij doden vielen. Aan boord had het schip 4700 containers waarvan er een kleine zestig ook chemische materialen bevatten. Een aantal containers kwam in het water terecht, maar ze zouden geen gevaar vormen. Onderzoek moet uitwijzen of er milieuschade is ontstaan.

Van der Linde weet dat naast de slachtoffers de impact van het ongeluk voor de lokale omgeving immens groot is. Hij heeft eerdere brugaanvaringen in Nederlands onderzocht en heeft er samen met collega Ton Wingelaar over een podcast gemaakt.

‘Kleine ongevallen’
Hier gaat het om betrekkelijk ‘kleine’ ongevallen op onze vaarwegen. Op het Prinses Margrietkanaal vond een aanvaring plaats, onlangs voer ook een containerschip zich vast onder de Willemsbrug in Rotterdam en een botsing met een spoorbrug over de Hunte zorgde voor overlast. ,,We zetten ons als KBN in om dit zoveel mogelijk te voorkomen’’, zegt Van der Linde. ,,Juist ook omdat de gevolgen voor de infrastructuur heel groot kunnen zijn. Het gaat, gezien het aantal vaarbewegingen, maar beperkt mis in Nederland. De grote schepen kunnen ook niet tot in haarvaten van ons vaarwegstelsel komen, maar het is goed om erbij stil te blijven staan.’’


Maurits van der Linde. Foto: KBN.

KBN pleit voor goede verlichting van bruggen en objecten en betrouwbare informatie over waterstanden en doorvaarthoogtes, zowel ter plaatse als ook via digitale bronnen. ,,Helaas ontbreekt dit nog wel eens. Het is niet verstandig om blind te vertrouwen op de officiële bronnen voor het bepalen van de doorvaarthoogte, aangezien navigatiesystemen zoals ECDIS soms onjuiste informatie kunnen geven. Ook zijn de officiële bronnen niet altijd goed vindbaar, toegankelijk of zelfs niet altijd juist. Informatie aan schippers over de vaarwegen moet optimaal zijn’’, aldus de brancheorganisatie in een eerdere verklaring.

Spoorbrug
,,In Baltimore is sprake van een grote ramp, waar doden zijn te betreuren, infrastructuur beschadigd is. Supertriest. Hier hebben we te maken met kleinere ongelukken, maar waarbij de gevolgen wel groot kunnen zijn. Denk aan het spoor bij Gouda of recent in Duitsland bij Elsfeth waar door een aanvaring ook een spoorbrug er lange tijd uit lag. Door schaalvergroting hebben we in de binnenvaart ook te maken met meer brug-stuurhuis-aanvaringen.’’

Bij de komst van een derde brug over de Maas in Rotterdam, politiek goedgekeurd, worden ook vraagtekens gezet. De brug is voorbij een flauwe bocht in de vaarweg gepland waarbij gevaarlijke vaarsituaties niet worden uitgesloten.

Van der Linde: ,,Ik kan me goed voorstellen dat in de lopende discussie over dit project het incident in Baltimore aan de orde gaat komen. Nog even los van de nautische veiligheidsissues die naar boven zijn gekomen in het recente onderzoek van MARIN. Als een onderzoek van dit instituut uitwijst dat de beoogde brug niet vlot en veilig gepasseerd kan worden, de havenmeester van Rotterdam en Koninklijke Binnenvaart Nederland de brug ontraadden vanwege de nautische risico’s, dan zijn dat niet zomaar signalen die genegeerd kunnen worden.’’

De podcast Stuurhuis te hoog, brug te laag is te beluisteren via Spotify.