KBN en ILT roepen vertrokken inspecteurs op om weer met keuringsinstanties in gesprek te gaan. Scheepseigenaren moeten ook niet wachten met het maken van een afspraak. ‘We krijgen signalen dat binnenvaartondernemers zeggen: we kijken wel even aan hoe het loopt. Doe dat niet! Meld je tijdig bij een keurende instantie voordat je certificaat afloopt!’, dringt de ILT aan.

Samenwerking tussen overheid, brancheorganisaties en keuringsinstanties is essentieel, aldus brancheorganisatie KBN. Dat wordt ook gezegd door schippersvereniging ASV, die zich zorgen maakt. ,,Het aantal noodzakelijke keuringen is extra groot dit jaar, omdat veel schepen willen certificeren voor 2025. Dan gaan nieuwe technische (nieuwbouw-)eisen in waar veel schepen niet of moeilijk aan kunnen voldoen.’’

Wie het gevoel heeft klem te zitten en van het kastje naar de muur te worden gestuurd, die kan zich melden bij de ILT, stelt de instantie. Directeur vergunningen Stefanie Spekreijse: ,,Dan zoeken wij uit waar het aan ligt en wat we hierin kunnen betekenen. Wij blijven samen met de brancheorganisaties en keuringsinstanties overleggen om ervoor te zorgen dat er geen schip aan de kant hoeft te blijven liggen. We hebben al enkele van dit soort cases aangereikt gekregen via de Algemeene Schippers Vereeniging.’’

Beperkende factor is dat certificaten geen tweede keer kunnen worden verlengd. Dat staat de wet volgens binnenvaartregeling 3.18 niet toe. Zes maanden is het maximum. En juist dat geeft stress. Geen certificaat, betekent dat er niet gevaren mag worden en kans op een boete.

Intussen worden ook stappen ondernomen om te voorkomen dat een situatie zoals die nu is ontstaan niet meer kan voorkomen

In de penarie
Sommige schippers voelen de tijd wel heel erg dringen. Zoals twee ondernemers die samen een schip hebben en alleen anoniem hun verhaal willen doen, omdat ze zich sterk afhankelijk voelen van één enkele persoon binnen de keurende instanties. ,,We zitten diep in de penarie. Het voortbestaan van ons bedrijf hangt aan een zijden draadje’’, geven zij aan.

Hun schip heeft een tijdelijke verlenging tot 1 juni, dus ze hebben nog even. Maar de eigenaren hebben het gevoel volledig vast te lopen tussen de keurende instanties die naar de mening van de schippers hun zaken niet op orde krijgen, waardoor zij vrezen 1 juni bij lange na niet te halen. En een tweede verlenging zit er dus niet in. ,,Dan gaan we failliet’’, is hun vrees.

Een langslepend verhaal kort: door de schorsing van de NBKB werd hun certificeringstraject, waar ze middenin zaten en wat al niet snel ging, overgedragen en sindsdien loopt het spaak, zijn gegevens zoek, aldus de schippers, en ligt er een afgekeurde aanvraag, waarbij de schippers het gevoel hebben dat een eerdere afkeuring een op een is overgenomen.

Afwachten en hopen dat alles op tijd is geregeld, is het enige wat de schippers kunnen doen. De ondernemers hebben nu hun hoop gevestigd op de ILT, waar zij naar eigen zeggen een dringend beroep op hebben gedaan om de situatie te helpen oplossen. ,,Het geeft zoveel stress, we hebben er slapeloze nachten van. En intussen gaat ons werk ook gewoon door. Wij moeten alles tussen de bedrijven door regelen. Word je voor de zoveelste keer gebeld tijdens het varen. De eerste deuk om die reden zit al in ons schip.’’

Kwetsbaar systeem
Intussen worden ook stappen ondernomen om te voorkomen dat een situatie zoals die nu is ontstaan niet meer kan voorkomen. De ILT gaf vorig jaar in een onderzoek naar verschillende certificeringsstelsels al aan dat de stelsels soms niet goed werken, ook in de binnenvaart.

Het NBKB had met in de afgelopen jaren 7900 gekeurde binnenvaartschepen een marktaandeel van 62 procent. Stefanie Spekreijse: ,,Als de grootste partij dan wordt geschorst, blijkt hoe kwetsbaar het stelsel is. We zijn in gesprek hoe eenieder zijn rol en verantwoordelijkheid binnen het stelsel van certificering zo goed mogelijk kan pakken om te voorkomen dat we nogmaals te maken krijgen met een situatie als nu. Zodra we hierover meer helderheid hebben, wordt dit gecommuniceerd.’’