Maersk exploiteert momenteel meer dan zevenhonderd schepen, waarvan er ongeveer driehonderd eigendom zijn van de rederij. Hier ligt een schip van de reder in de haven van Slovenië. Foto: Lengkeek-Mulders

Opnieuw zet het Deense Maersk een bijzondere stap in het vergroenen van de scheepvaartindustrie. De containerrederij bouwt als eerste een bestaand schip om, om te kunnen varen op groene methanol. Maersk laat ook al achttien nieuwe schepen bouwen die op methanol gaan varen.

• Ellen Lengkeek

Maersk, na MSC de tweede grootste containerrederij ter wereld, start met de eerste retrofit van de motoren in 2024. De rederij gaat dit ook doen voor zusterschepen in 2027. Het is een ingewikkelde en complexe ombouw. Motoronderdelen moeten worden omgebouwd om op groene methanol te kunnen varen. Er zijn ook nieuwe brandstoftanks nodig en een brandstoftoevoersysteem. Maersk houdt nu gesprekken met potentiële werven.
,,We hebben voor het hele bedrijf een ambitieus netto nul-emissiedoel gesteld’’, zegt Leonardo Sonzio, hoofd fleet management en technologie bij Maersk. ,,Met dit initiatief willen we de weg vrijmaken voor toekomstige schaalbare retrofitprogramma’s in de industrie en de overgang van fossiele brandstoffen naar groene brandstoffen helpen versnellen. Uiteindelijk willen we aantonen dat retrofits van methanol een levensvatbaar alternatief kunnen zijn.’’
Het bericht werd gedeeld op de website van het toonaangevende Methanol Institute dat als handelsvereniging geldt voor de wereldwijde methanolindustrie. Het instituut vertegenwoordigt methanolproducten, distributeurs en technolgieleiders en heeft kantoren in Singapore, Washington, Brussel, Beijing en Delhi.

Dual-fuel
,,In 2021 bestelden we ‘s werelds eerste methanol-compatibele containerschip volgens ons principe om alleen nieuwbouwschepen te bestellen die op groene brandstoffen kunnen varen. Tegelijkertijd hebben we de mogelijkheden onderzocht om bestaande schepen achteraf uit te rusten met dual-fuel methanolmotoren. We werken samen met MAN ES en zijn nu klaar om te demonstreren hoe schepen achteraf uitgerust kunnen worden met methanol dual-fuel’’, aldus Leonardo Sonzio.
Maersk streeft ernaar om tegen 2040 in het hele bedrijf netto nul emissie te bereiken met nieuwe technologieën, nieuwe schepen en groene brandstoffen. Voor 2023 streeft het bedrijf naar 50 procent reductie van de uitstoot per vervoerde container in de Maersk Ocean-vloot in vergelijking met 2020. Dan moet ook 25 procent van het containervolume worden vervoerd met groene brandstoffen.

BOVAG
Ook BOVAG in ons land voorziet voor groene methanol een belangrijke rol in schoon transport. ,,Voor de zeevaart zie je dat er een grote leider is opgestaan. Maersk heeft aangegeven methanol als dé brandstof voor de toekomst te zien. En dat niet alleen. Het heeft er zo veel van nodig dat het ook de infrastructuur aan het opzetten is. Het eerste kleinere schip gaat in 2023 al varen. In 2024 (twaalf) en 2025 (zes) volgen achttien grote schepen, ieder goed voor zestienduizend containers’’, aldus Michel Voorwinde die branchemanager is van de BOVAG-afdeling Energiesystemen en Revisie. Hij vertelt er meer over in het nieuwe Motoren MGZN van Maritiem Media dat in augustus verschijnt. Daarin ook aandacht voor de stand van zaken omtrent het methanol-initiatief voor het binnenvaartschip Stolt IJssel, dat eerder dit jaar werd gedoopt.