De Poolse driemaster Dar Młodzieży.


Studenten Hogere Zeevaartschool Antwerpen komen weer thuis na maandlange opleiding

160 eerstejaarsstudenten van de Hogere Zeevaartschool Antwerpen (HZS) zijn na een maandlange stage goed en wel terug thuis gekomen. Ze leerden veel bij, van het navigeren met de sterren tot het trainen van noodsituaties.

Matthias Vanheerentals

De studenten deden hun stage op twee Poolse boten. De traditionele Poolse driemaster Dar Młodzieży werd dit jaar vergezeld door het onderzoekschip Horyzont II. De boten voeren via het Verenigd Koninkrijk naar de haven van Antwerpen. ,,Tijdens de opleiding aan boord leerden de studenten diverse facetten van het zeemanschap en liepen ze wacht in shiften’’, zegt Gersom Brussaard, woordvoerder van de Hogere Zeevaartschool Antwerpen (HZS). ,,De nadruk lag op het werken in groep, veiligheid, discipline, en het leren functioneren in de reële omgeving van een vaartuig met bemanning en lading. De studenten nautische wetenschappen kregen lessen rond navigatie en sterrenkunde. De studenten scheepswerktuigkunde hielden zich met de technische kant van het schip bezig.’’
De hele opleiding aan boord is coronaproof verlopen. ,,De studenten werden vooraf twee keer getest op corona en vormden aan boord een veilige bubbel’’, zegt Brussaard. ,,Ze zijn niet van boord gegaan. Daardoor golden er aan boord enkelbeperkte coronamaatregelen. Een mondmasker hoefde bijvoorbeeld niet gedragen worden.’’

Zelf mogen varen
Heel wat studenten vonden hun stage zeer leerrijk. Student Eliot Defayes zat op de Poolse driemaster Dar Młodzieży. ,,Deze maand is belangrijk voor mij. Ik heb ontzettend veel bijgeleerd. We hadden de theorie al gezien, maar de praktijk had veel meer effect. Het klimmen in de masten en de zeilen hijsen was bijzonder. Ik heb alle namen van de touwen en de zeilen geleerd. Maar ook de navigatietechnieken waren interessant. Ik heb het schip drie keer mogen besturen, een keer met motor en één keer met zeilen. Als je met de zeilen vaart, moet je wel extra aandachtig zijn.’’
Defayes vond de sfeer aan boord fantastisch. ,,Ik heb aan boord nieuwe banden opgebouwd, onder meer met de mensen van de machines. Die kans had ik niet in coronatijden. Op bepaalde dagen was er wel veel wind en was het schip echt aan het buigen. We hadden goede officieren aan boord en we vertrouwden op wat ze deden, vandaar dat ik nooit bang was. We hebben maar drie dagen regen gehad. De rest was zon. Het was zalig om eens een maand zonder coronamaatregelen te kunnen leven. Ik heb zelfs mijn verjaardag op de boot gevierd.’’

Noodsituaties getest
Studente Ilke Leeraert deed haar stage op het onderzoekschip Horyzont II. ,,Ik heb het leven aan boord ontdekt en ben nu zeker dat dit mijn toekomst is. De praktijk was belangrijk. Ik heb op veel vragen een antwoord gekregen. We hebben de normale taken gedaan, zoals op de brug gestaan. Je staat dan vier uur op de brug, waarvan je een uur mag varen. Als we ’s nachts van wacht waren, moesten we leren navigeren op de sterren. Daar kwam wel wat rekenwerk aan te pas. Na een shift hadden we acht uur rust. De wisselende shiften waren wel zwaar en heftig. We hebben ook de klusjes gedaan, zoals geschilderd.’’
Ilke Leeraert vond het ook bijzonder leerrijk om enkele noodsituaties te trainen. ,,We zijn zelf op het water mogen gaan, met een reddingsboot, in geval van ‘men overboard’. We hebben dit gesimuleerd met boeien. We hebben ook getraind om terug op onze koers te geraken als iemand overboord viel. Je maakt dan een cirkel met de boot en komt op je tegenovergestelde koers terecht om terug bij die persoon te geraken. We hebben ook de square search methode geleerd: in een vierkant varen dat alsmaar groter wordt om een persoon terug te vinden.’’
De studente waardeerde ook het enorme groepsgevoel aan boord. ,,Dat was enorm’’, zegt Leeraert. ,,We hebben op het dek gedanst. Op het einde van de reis hebben we met onze boot al varend de naam van onze school op de radar geschreven. Ook dat was een hoogtepunt.’’