Een drukte van belang aan de brede kade van TeamCo Shipyard in Heusden.

De omgeving van het pittoreske vestingstadje Heusden past TeamCo Shipyard als een jas. Heusden is niet groot, maar geniet wel grote bekendheid omdat het zich in ligging, aantrekkelijkheid en invulling onderscheidt van andere plaatsen. Precies zo’n onderscheidend vermogen heeft TeamCo Shipyard. Het zit in TeamCo’s relatieve kleinschaligheid, zijn persoonlijke benadering en vooral zijn grote ervaring en expertise in nichemarkten, waardoor het bij uitstek de werf is waar zeer bijzondere schepen worden gebouwd.

Het is zowaar even geen spitsuur meer in de pal aan de Maas gelegen werf van TeamCo Shipyard. Gerrie van Tiem en Marcel Zweers tellen zeven schepen die in de voorbije maanden zijn opgeleverd en de kade in Heusden inmiddels hebben verlaten. Nu liggen er nog drie. ,,De nasleep van het begin van de coronacrisis – vorig jaar maart – en de onzekerheid over factoren als Stage V. Daardoor is het nu relatief rustig’’, weet Van Tiem. Het is tijdelijk, weet hij ook, want de agenda voor volgend jaar is alweer goed gevuld.

Het biedt even gelegenheid voor een moment van reflectie, want het is jarenlang een drukte van belang geweest. Met nieuwbouw passagiersschepen waarvan er op een gegeven moment vier tegelijk werden gebouwd bij TeamCo, waardoor er zomaar vijfhonderd mensen tegelijk aan het werk waren op het terrein in Heusden. En vooral veel specials: schepen in nichemarkten waarin TeamCo zo’n grote reputatie heeft opgebouwd. ,,Gastankers, bitumentankers’’, zo begint Gerrie van Tiem. ,,We hadden hier naast elkaar een LNG-tanker en een schip dat asfalt vervoert liggen. De eerste met de lading op min 164 graden en de ander op plus 225 graden. Dat was wel een sprekend voorbeeld van onze veelzijdigheid.’’
,,We bouwen voor partijen als Chemgas, Somtrans, Jaegers’’, vult Zweers aan, ,,en voor HGK zijn we nu al bezig met het zevende schip.’’ Van Tiem: ,,Maar door de jaren heen hebben we ook voor particulieren heel veel gebouwd. Als ik een paar uur langs de rivier zit zie ik beunschepen, duwboten, bitumentankers passeren die hiervandaan komen. We hebben echt alle soorten schepen gebouwd.’’

Specials
Maar het is de uitdaging van die specials die TeamCo Shipyard in het bijzonder aantrekt. En dan komt van het een het ander: de knowhow wordt met elk schip verder uitgebreid en TeamCo staat inmiddels bekend als een specialist die in staat is opdrachtgevers van A tot Z te begeleiden. ,,Wij gaan helemaal aan het begin van het traject al met de eigenaar om tafel en bespreken alle uitgangspunten: diepgang, snelheid, brandstofverbruik. Daar bouwen we een schip omheen, helemaal in eigen beheer, inclusief de engineering.’’

,,We bouwen in 2022 een speciaal schip voor een Franse klant die nooit eerder een schip heeft laten bouwen. Het moet onder andere nul afval-emissies hebben en Stage V gecertificeerd zijn. Zo’n partij weet ons te vinden, daar zijn we trots op. Het is waarin een relatief klein bedrijf groot kan zijn.’’
Daarnaast bouwt TeamCo ook casco’s af, die door de klant zelf of door makelaars worden toegeleverd. Ook hier wordt alle knowhow met overgave verwerkt.
Van Tiem en Zweers zitten bij TeamCo Shipyard letterlijk bovenop het werk. Ze zijn beiden afkomstig vanaf de werkvloer – vanuit de repaties en de machinekamer – en komen dagelijks op de schepen. Lange tijd was het TeamCo-management drie man slank, maar dat is inmiddels uitgebreid. ,,Juist vanwege die speciale schepen’’, vertelt Marcel Zweers. ,,Die vragen veel werkvoorbereiding van onze kant. Dat trekt ons erg aan. Die uitdaging pakken we met beide handen aan.’’