Moerdijk hoopt met een nieuw registratiesysteemtijd te besparen.

Het Havenbedrijf Moerdijk gaat samenwerken met het platform PortMobile om binnenvaartschepen bij binnenkomst sneller te kunnen registreren. Het gaat in eerste instantie om een proef van enkele maanden. Het havenbedrijf en ook schippers moeten er tijd mee winnen.

Ellen Lengkeek

PortMobile is een platform dat het registratieproces voor de binnenvaart slimmer en efficiënter moet maken. Schippers kunnen informatie over hun reis en havenbezoek eenvoudiger registreren en beschikbaar maken voor haven- en vaarwegbeheerders. Het platform integreert data uit verschillende bronnen waardoor gegevens maar één keer hoeven te worden ingevoerd. Zelf spreken ze daarbij van ‘slim afmeren’.
Zo’n tweeduizend zeeschepen en dertienduizend binnenvaartschepen komen jaarlijks naar Moerdijk voor overslag- en opslagfaciliteiten. Het is de vierde zeehaven van Nederland en ‘aangetakt’ op de Rijn en de Maas. Hiermee is Moerdijk direct aangesloten op alle binnenvaartroutes vanuit en naar het Europese achterland.

Dubbel ingevoerd
Een platform voor het innen van havengelden en het verzamelen van alle logistieke data die daarbij horen heeft nogal wat voeten in aarde. Daar kwamen de initiatiefnemers van PortMobile achter toen ze dieper in gesprek raakten over hun concept met havenmeesters, schippers en administratief medewerkers. ,,Dagelijks moeten binnenvaartschippers bij elke haven inloggen in een separaat systeem van de desbetreffende haven. Veel gegevens worden dagelijks dubbel ingevoerd in verschillende systemen. Deze gegevens worden vervolgens door de havens handmatig in haar eigen systeem ingevoerd. Dit kan efficiënter vinden wij. Vanuit die gedachte is PortMobile vorig jaar begonnen.’’
Havenmeester Tim Steffens: ,,Door de samenwerking met PortMobile zetten we een stap in de verdere digitalisering van ons havenbedrijf. Enerzijds hebben we ermee een nog beter real time beeld van alles wat er in de haven gebeurt en verbeteren we onze processen en dienstverlening. Anderzijds willen we bijdragen aan het efficiënter maken van de logistieke keten en draagt het platform bij aan onze kerndoelstelling: vlot én veilig.’’

Pilot
Het platform biedt voordelen voor schippers en havens, zo is de gedachte. Het meervoudig gebruik van eenmalig ingevoerde gegevens levert een tijdsbesparing op voor beide partijen. ,,We zijn enorm trots op de samenwerking met Port of Moerdijk. Dit geeft ons een unieke mogelijkheid om een reeds bestaand product verder te testen en samen met een belangrijke Nederlandse zeehaven nieuwe toepassingen te ontwikkelen’’, aldus Jonathan van den Bosch, initiatiefnemer van PortMobile.
Tijdens de pilot moet duidelijk worden dat het platform de beoogde voordelen behaalt en dat het een veilige en betrouwbare manier van data uitwisseling borgt. De pilot loopt in de eerste helft van dit jaar en op basis van de resultaten besluit het Havenbedrijf Moerdijk over een vervolg.

Ook testen in haven Rotterdam

Spannende tijden ook in Rotterdam waar na jaren van voorbereidingen de intelligente planningstool BREIN van Nextlogic proefdraait in het écht. Het moet voor een snelle, overzichtelijke transport van de containers per binnenvaart zorgen en leiden tot minder opstoppingen in de haven.
Aan de test met de slimme planningssoftware doen nu bijna dertig partijen mee. Dan gaat het om barge operators, empty depots en de terminals. Genoeg voor een goede testperiode. De applicatie moet simpel gezegd de af- en aanvoer van containerbinnenvaart beter op elkaar afstemmen.
BREIN is een product van Nextlogic. Dat is een gezamenlijk initiatief van vertegenwoordigers van barge operators, zeehaventerminals, depots, rederijen en inland terminals in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Nextlogic richt zich op het reduceren van inefficiënties in de containerbinnenvaart, om groei mogelijk te maken én te stimuleren.
Er wordt al bijna tien jaar aan gewerkt. Het gaat dan ook om een bijzonder ingewikkelde klus om met de informatie van alle partijen in de haven een goede containerplanning, 24/7, te maken in voertalen Engels, Nederlands en Duits, én dat natuurlijk op veilige wijze. Bij eerdere testen bleek al dat barge operators sneller kunnen werken en terminals hun kades strak kunnen inplannen.