1 miljoen
Van Oord heeft de installatie van offshore windpark Hollandse Kust Noord succesvol afgerond. Dit gloednieuwe windpark ligt 18,5 kilometer uit de kust bij Egmond aan Zee en wekt genoeg duurzame energie op voor meer dan
1 miljoen Nederlandse huishoudens. Naast de valpijpschepen Bravenes en Nordnes zijn onder andere offshore installatieschip MPI Resolution, kabellegger Nexus en trencher Dig-It ingezet.
Foto: Van Oord

———


Jaarlijks passeren 120.000 schepen de Van Brienenoordbrug, die zo’n 100 keer open gaat voor hoge scheepvaart.
Foto: Rijkswaterstaat

———


Grote Svanen…
De portaalkraan op de Svanen wordt met 25 meter verlengd. Het maakt het heavy-liftschip van Van Oord één van de grootste in zijn soort. De uitbreiding, met een gewicht van 1200 ton, wordt gebouwd door Holland Shipyards en geïnstalleerd met een 200 meter hoge Mammoet-kraan. Het schip wordt ingezet bij de bouw van windparken.
Foto: Van Oord

———


Bij het sluizencomplex Hasselt in het vAlbertkanaal in Vlaanderen liepen in december meer dan 100 schepen vast. Onaangekondigd staakten het Vlaamse nautische personeel en sluis- en brugwachters. Zij waren boos na de bekendmaking van een nieuw statuut voor overheidspersoneel. Hierdoor zouden nieuwe medewerkers meer gaan verdienen. De Antwerpse ondernemingsrechtbank, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en KBN kwamen erbij aan te pas om de staking te beëindigen. Ook NPRC-leden spraken met lokale overheden. De financiële gevolgschade is groot.
Foto: NPRC

———


Nog geen baas
Port of Rotterdam gaat het nieuwe jaar in zonder topman of topvrouw. Voor Allard Castelein, die in juli 2023 vertrok, is nog altijd geen opvolger gevonden. De directie bestaat nog altijd uit Boudewijn Siemons die interim-CEO is van het havenbedrijf, samen met CFO Vivienne de Leeuw. Reden voor de vertraagde opvolging zou mede het salaris zijn. Castelein verdiende zo’n 680.000 euro en zou doorgroeien naar
1 miljoen. De gemeente Rotterdam vindt dat te veel. De Balkende-norm van 223.000 per jaar zou volstaan. Minister Kaag stelde het dubbele daarvan voor. Maar die is nu opgestapt.

Foto: Boudewijn Siemons en Vivienne de Leeuw. © Ernst Bode

———


Groene waterstof
De Haven van Amsterdam voert een haalbaarheidsstudie uit naar de levering van groene waterstof van Masdar. Amsterdam richt zich net als Rotterdam op de ontwikkeling van groene waterstofcorridors, voor het vervoer van waterstof in vloeibare vorm.
Foto: Havenbedrijf Amsterdam

———


Diep in de zee
Nederland gaat experimenteel onderzoek doen met Denemarken, Duitsland, Finland, Noorwegen en Zweden om onderzeese infrastructuur te beschermen. Het gaat dan om internetkabels en pijpleidingen voor olie en gas en platforms waarop windmolens draaien tot 30 meter diepte in de Noord- en Oostzee. In Den Haag is daarvoor een onderzoekscentrum – SeaSEC – geopend.
Foto: Defensie