Vandaag stemde het Europees Parlement in met een voorstel waarin doelen staan voor een verdere verduurzaming van de transportsector. De plannen maken deel uit van het ‘Fit-For-55’- pakket en bevatten maatregelen voor het gebruik en de infrastructuur van alternatieve brandstoffen voor zowel wegvervoer als spoor, scheepvaart en luchtvaart. Hiermee wordt invulling gegeven aan de Green Deal en de Europese Klimaatwet waarin de Europese Unie zich ten doel heeft gesteld om 55% van de CO2-uitstoot te reduceren in 2030. Europarlementariër Caroline Nagtegaal (VVD), liberale transportspecialist en medeonderhandelaar op dit dossier, is ontzettend blij met het resultaat.

Bron: Netherlands Maritime Technology.

Duurzame scheepvaart en luchtvaart
Het voorstel over Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR) gaat over de uitrol van Europese infrastructuur voor alternatieve brandstoffen. Zo moeten zeehavens in 2030 in staat zijn om aan 90% van de vraag naar walstroom van grotere containerschepen en passagiersschepen te voorzien. Binnenhavens moeten in 2030 ten minste 1 walstroompunt hebben. Ook luchthavens moeten verduurzamen, bijvoorbeeld door het aanbieden van walstroom voor vliegtuigen aan de gate en op platforms. Daarmee wordt uitstoot en geluidsoverlast van gestationeerde vliegtuigen teruggedrongen.

Dit sluit aan bij de eerdere EU-deal voor de maritieme sector afgelopen week. Daarbij kwamen het Europees Parlement en de Raad tot overeenstemming over het gebruik van duurzame maritieme brandstoffen en de uitstoot aan boord en aan wal, waaronder walstroom.

Meer laad- en vulpunten
Naast voorstellen voor scheepvaart en luchtvaart, bevat de deal ook doelstellingen voor het wegverkeer. Zo moeten tegen eind 2027 langs alle Europese snelwegen openbare laadstations beschikbaar zijn met een maximale afstand van 60 kilometer tussen elk laadstation. Ook het aantal waterstofvulpunten, met name voor trucks, moet omhoog. Volgens het Parlement moet er eind 2027 elke 200 km zo’n vulpunt te vinden zijn voor gasvormige waterstof. Tot slot blijft, zeker in deze roerige tijden, LNG een belangrijke rol spelen in de transitiefase naar zero-emissie brandstoffen.

Medeonderhandelaar is VVD-Europarlementariër Caroline Nagtegaal: ‘We moeten nu doen wat nodig is voor een toekomstbestendige transportsector. Met deze deal zetten we niet in op minder, maar wel schoner rijden, varen en vliegen. Met het gebruik van schone brandstoffen en bijbehorende infrastructuur, stimuleren we deze ontwikkeling in Europa. Want wanneer lucht- en zeehavens walstroom voor schepen en vliegtuigen kunnen aanbieden, en er meer laadpunten langs de Europese snelwegen te vinden zijn, dan kan schoon transport echt gaan vliegen!’