‘Er zijn maar weinig schepen van deze lengte die aan de nieuwste eisen voldoen.’

Ze heeft vorig jaar Sarah gezien, maar is in uitstekende conditie.
Na een flinke make-over bij scheepswerf De Werken in Werkendam is het kraanschip Ma-Ja deze maand terug in de vaart gebracht, in diesel-elektrische uitvoering en Stage V-gecertificeerd.

Ze is wellicht bescheiden qua verschijning, maar de Ma-Ja heeft zowel een rijke historie als een glanzende toekomst. Na een korte toer over het 55 meter lange schip tikt Ronald Woning tegen de staalconstructie. ,,Het is massief gebouwd’’, zegt hij erbij. ,,Daarom ziet het er nog zo strak uit.’’ Zijn compagnon Leander Puister lacht: ,,Het mocht wat kosten bij Defensie in die tijd.’’
Van oorsprong is het schip inderdaad van Defensie. ,,Het is in 1969 gebouwd om ingezet te worden bij noodsituaties’’, weet Puister. ,,Later heeft Van der Vlist het overgenomen en is de kraan er opgezet, maar die was er door de vorige eigenaar weer afgehaald.’’

Exclusief
Leander Puister werkt zelf op een peilboot en Ronald Woning is kraanmachinist op een kraanschip. Ze hadden eigenlijk niet de ambitie om zelf een schip te kopen, maar de Ma-Ja kwam via-via op hun pad. ,,Het lag al een poosje te koop’’, vertelt Woning. ,,Iemand zei me: als je een keer een écht sterk schip wilt kopen, dan moet je die hebben. Toevallig werd de elektrische kraan in dezelfde periode te koop aangeboden. Zo viel alles samen.’’
In december kochten ze het, met een duidelijk plan. ,,Grotere kraanschepen zijn in de regel wel groen, maar er zijn maar weinig schepen van deze lengte die aan de nieuwste eisen voldoen’’, weten de beide compagnons. Dus: ,,Om het een beetje exclusief te maken wilden we de Maya zo groen mogelijk maken.’’

Stage V
De keuze viel daarom op de Stage V-gecertificeerde DAF/PACCAR-motor met een 275 kVA-aggregaat, een elektrische kopschroef en een Stage V-generator op het middenschip. Er zijn vijftien meter lange spudpalen opgezet, er is een nieuwe verzinkbare stuurhut geplaatst en het middenerf van het schip werd versterkt, omdat er een nieuwe kraan op kwam. Al met al lag de Ma-Ja van begin februari tot begin deze maand in de werf van De Werken voor de ombouw.
Door de keuze voor diesel-elektrisch en Stage V hebben de eigenaren ingespeeld op de toekomstige vraag van aannemers, die ongetwijfeld steeds meer een beroep zullen doen op groenere vaartuigen. ,,Met de Ma-Ja kunnen we op plekken komen waar de grotere schepen, die al wel groen zijn, niet terecht kunnen. Er wordt al gevraagd wanneer ze inzetbaar is, maar voordat we toezeggen willen we de proefvaarten eerst goed achter de rug hebben in juni.’’