De Rotterdam Shortsea Terminals (RST) en rederij Samskip hebben samen met het Havenbedrijf Rotterdam een walstroominstallatie in gebruik genomen. Het is de eerste walstroominstallatie bij een containerterminal in Nederland.

Vanaf 2030 zijn vanuit de Europese regelgeving containerschepen groter dan 5000GT verplicht om gebruik te maken van walstroom. Er is nog geen standaard voor het ontvangen van walstroom met een laagspanningsinstallatie, waar deze er voor het ontvangen van walstroom met een hoogspanningsinstallatie wel is.
Met deze pilot bij RST wordt gekeken of met een laagspanningsinstallatie draaien op een lagere frequentie van 50Hz in plaats van 60Hz voldoende is voor short-sea schepen. De walstroominstallatie kunnen laten draaien op een lagere frequentie scheelt enorm in de kosten.
De terminal heeft de installatie aangelegd. Het schip Samskip Innovator is aangepast om er gebruik van te maken. Het schip komt drie keer per week in Rotterdam en met het gebruik van walstroom wordt wekelijks 3000 liter dieselolie uitgespaard. Dat maakt een verschil van tien ton CO2-uitstoot per week.