Kraanschip Thialf aan het Calandkanaal.

Heerema Marine Contractors gaat zijn kraanschepen voorzien van schone energie. Door het stilzetten van de dieselgeneratoren wordt jaarlijks een uitstoot met de omvang van grofweg vijfduizend dieselauto’s uit de lucht gehaald. Eneco gaat hiervoor stroom leveren van het windmolenpark op de Landtong Rozenburg.

De kraanschepen van Heerema liggen met enige regelmaat in het Calandkanaal voor periodiek onderhoud en ter voorbereiding van projecten op de Noordzee. Door het inzetten van schone energie nemen geluid en luchtverontreiniging af, komt er beduidend minder CO2 in de lucht en verbetert de leefbaarheid in Rozenburg en Maassluis.
Om de stroom te kunnen leveren komt op de Landtong een ‘e-house’ van zestien bij negen meter met een aantal transformatoren. Eneco en het Havenbedrijf Rotterdam hebben het doel om naast Heerema ook op andere locaties in de omgeving schepen te voorzien van zogenoemde walstroom. Om het project van de grond te krijgen heeft de gemeente Rotterdam een subsidie van 2 miljoen euro opgenomen in de begroting van 2020, onder voorwaarde dat het ‘e-house’ op de Landtong in overleg met de bewoners van Rozenburg goed wordt ingepast.

Directe levering
Uniek is de directe levering van de stroom van windturbines aan de zeeschepen. Eneco en het Havenbedrijf Rotterdam richten nu Rotterdam Shore Power BV op met Heerema als eerste klant. Deze BV wil aan meerdere bedrijven in de omgeving walstroom leveren. Gesprekken hierover zijn gaande. Andere terminals in de buurt kunnen vanuit het ‘e-house’ op de Landtong Rozenburg van walstroom worden voorzien.
De Sleipnir en de Thialf van Heerema zijn de grootste kraanschepen ter wereld. Voor onderhoud is energie nodig om voorzieningen aan boord te laten draaien. Daarvoor laten schepen doorgaans hun dieselgeneratoren draaien. Door het stilzetten van de generatoren gaat er jaarlijks zo’n 15.000 ton CO2 minder de lucht in.

Het is de planning om in het voorjaar te starten met de aanleg. Het ‘e-house’ met transformatoren komt in de buurt van de ligplaats van Heerema, aan de noordkant van de Noordzeeweg op de Landtong. Daarnaast moeten de schepen van Heerema worden aangepast. Als alles volgens plan verloopt gaan de schepen van Heerema over een jaar aan de stekker.