Het nieuw te bouwen schip. Een sleep-hopperzuiger heeft grote, krachtige pompen en motoren waarmee hij zand, klei, slib en zelfs grind uit zee- of rivierbeddingen kan baggeren. Het schip bewaart het gebaggerde materiaal in zijn eigen hopper en voert het overblijvende water overboord. Van Oord is een wereldspeler. Om het toenemende zeevervoer en grotere containerschepen bij te houden, breiden landen over de hele wereld hun havens en waterwegen uit.

Het Nederlandse bedrijf Van Oord gaat opnieuw de vloot uitbreiden in de divisie dredging. Er is bij Keppel FELS Limited een derde sleephopperzuiger besteld. Het schip is vergelijkbaar met de twee schepen die Van Oord in mei vorig jaar bestelde. Elk schip heeft een hoppercapaciteit van ongeveer 10.500 kubieke meter en meet 138 meter lang en 28 meter dwars op de balk.

De investering maakt deel uit van een breder vlootvernieuwingsprogramma. De nieuwe hoppers zullen bestaande schepen vervangen en passen in Van Oords doel om zijn vloot state-of-the-art en energie-efficiënter te maken. Het klimaatregelingssysteem aan boord zal bijvoorbeeld de bestaande koel- en verwarmingsbronnen van het schip gebruiken om energie zo efficiënt mogelijk te recyclen. Een andere innovatieve factor is de uitgebreide mate van automatisering. De geautomatiseerde systemen zijn geavanceerder dan voorheen en geïntegreerde scheepsgegevens worden eenvoudig verwerkt door een ondersteuningscentrum aan wal.
De schepen worden uitgerust met een aanzuigleiding met een ondergedompelde e-aangedreven baggerpomp, twee offshore-baggerpompen, vijf bodemdeuren en een totaal geïnstalleerd vermogen van 14.500 kW. Ze zullen accommodatie bieden aan tweeëntwintig personen. De schepen krijgen een Groen Paspoort en een Zuivere Ship Notatie.
De eerste twee schepen, Vox Ariane en Vox Apolonia, worden in 2021 afgeleverd. Het derde schip in 2022.
De nieuwe schepen krijgen de Nederlandse vlag. De vloot van Van Oord bestaat uit meer dan honderd schepen, met daaronder meer dan twintig sleephopperzuigers met een capaciteit van 1000 m3 tot 38.000 m3. Van Oord exploiteert deze voor een breed scala van wereldwijde activiteiten, zoals kustbescherming, havenconstructie, verdieping van waterwegen en landaanwinning.